Electorala 2020

Acţiunile la care recurg candidaţii pentru a-şi crea o imagine favorabilă: Octavian Ţîcu

post-img

Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidenţiale din 1 noiembrie afirmă că îşi doreşte să ajungă preşedinte de ţară. Pe lângă promisiunile lansate, candidaţii recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în faţa alegătorilor, astfel încât aceştia să pună ştampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenţia de presă IPN a contactat o echipă de experţi pentru analiza comportamentului celor opt aspiranţi la fotoliul de preşedinte, în ordinea înregistrării, şi a acţiunilor la care recurg aceştia pentru a-şi crea o imagine favorabilă: Nr.7 Octavian Ţîcu, candidatul Partidului Unităţii Naţionale.

Ion Tăbârţă, comentator politic, menţionează că Octavian Ţîcu vine cu acele mesaje ale lui, deja obişnuite, pro-româneşti. Mesaje ale unui politician care promovează o politică bazată pe anumite principii. „În continuare se merge pe imaginea pe care domnia sa şi-a construit-o, inclusiv de sportiv. Vine tradiţional cu mesaje anti-oligarhice”, spune expertul.

În opinia lui Ion Tăbârţă, candidatul vine cu o tactică pe care a adoptat-o atunci când a decis să se implice în politică în calitate de promotor al unui proiect politic independent.

Cât despre refuzul de a se aşeza la masa de dialog cu reprezentanţii aceluiaşi electorat, comentatorul spune că este şi asta o tactică. „Noi avem pe segmentul unionist două proiecte – proiectul Mişcarea UNIREA şi PUN. El încearcă să se distanţeze de tot ce ar însemna politică compromisă. Octavian Ţîcu consideră că acolo sunt politicieni care în trecut s-au compromis. El insistă pe faptul că încearcă să construiască un alt tip de proiect politic, în care nu sunt persoane care, într-o formă sau alta, s-au compromis în activitatea lor politică. De aceea,  nu vrea în niciun mod să-şi echivaleze imaginea sa cu imaginea unor politicieni compromişi, aşa cum el consideră că sunt cei în Mişcarea UNIREA”, mai menţionează comentatorul politic.

Valeriu Paşa, expert „WatchDog.MD”, este de părere că principalul scop al participării celor doi unionişti în campania electorală e să arate cine este lider pe filiera unionistă, iar pentru Octavian Ţîcu este principial să ia mai mult decât Dorin Chirtoacă.

„Dumnealui are mai multă predilecţie pentru o confruntare cu alte forţe de dreapta, o contrapunere cu ele, astfel încât să rupă din ei alegători în folosul său”, a opinat expertul „WatchDog.MD”.

Valeriu Paşa mai spune că atât Octavian Ţîcu, cât şi Dorin Chirtoacă sunt practic două modele de comportament pe filiera unionistă care sunt în competiţie şi cine va lua mai mult acela va deveni lider în acest proces de consolidare a unioniştilor.

Aneta Gonţa, expertă media, precizează că Octavian Ţîcu nu are o vizibilitate mediatică pronunţată, dar nici nu lipseşte cu desăvârşire din presă. „După Tudor Deliu, el apare cel mai des în contexte doar neutre şi nu este sesizabilă o tendenţiozitate din partea instituţiilor media în raport cu declaraţiile sau acţiunile sale de campanie”.

Aneta Gonţa susţine că el este adesea adesea comparat, nu fără temei, la nivel de program electoral, cu Dorin Chirtoacă. Comunicarea sa mediatică este, în general, echilibrată şi încearcă să se menţină în axa platformei electorale, adoptând un discurs în general civilizat, chiar şi atunci când e provocat să polemizeze în cadrul dezbaterilor tv, de exemplu.

Totuşi, spune experta, candidatul a făcut un pic de zgomot în presă înainte de înregistrarea oficială în cursă, susţinând că urma să nu fie admis în competiţia electorală. Atunci a fost ceva mai acid la adresa guvernării, poziţionându-se ca o victimă a sistemului, fapt ce, posibil, a contribuit la crearea unei imagini mai degrabă pozitive.