Electorala 2020

Acţiunile la care recurg candidaţii pentru a-şi crea o imagine favorabilă: Maia Sandu

post-img

Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidenţiale din 1 noiembrie afirmă că îşi doreşte să ajungă preşedinte de ţară. Pe lângă promisiunile lansate, candidaţii recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în faţa alegătorilor, astfel încât aceştia să pună ştampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenţia de presă IPN a contactat o echipă de experţi pentru analiza comportamentului celor opt aspiranţi la fotoliul de preşedinte, în ordinea înregistrării, şi a acţiunilor la care recurg aceştia pentru a-şi crea o imagine favorabilă: Nr.6 Maia Sandu, candidata Partidului Acţiune şi Solidaritate.

Ion Tăbârţă, comentator politic, susţine că Maia Sandu a ajuns la o anumită doză de maturitate politică, ca proiect politic şi ca politican. „Probabil, domnia sa se află acum în apogeul, cel puţin în acest moment, în apogeul carierei sale politice. Şi ceea ce se poate întâmplat acum poate fi o consolidare a poziţiei, dacă domnia sa reuşeşte să câştige mandatul. Din acest punct de vedere, dacă ea va reuşi să se impună în faţa lui Igor Dodon, atunci proiectul ei devine viabil pentru o anumită perioadă şi nu va fi un proiect apărut într-un anumit context politic din Republica Moldova”, a notat Ion Tăbârţă.

În caz de o înfrângere, îi va fi destul de dificil să facă faţă tuturor atacurilor mediatice care ar putea veni asupra ei, atât din stânga, dar în mod special din dreapta politică. Se va face referinţă la faptul că este politicianul care a pierdut de două ori în faţa lui Igor Dodon. „Domnia sa, ca politician, a ajuns la un moment al adevărului. Ce va urma deja vom vedea. Dar trebuie să recunoaştem că domnia sa are bune şanse să facă o figură frumoasă. Este un politician real cu şanse de a câştiga”, opinează Ion Tăbârţă.

Expertul este de părere că prezentarea liderei PAS în lansarea în campanie a fost una amplă şi bine pregătită. Şi din punct de vedere polit-tehnologic mişcarea ei este de înţeles. Maia Sandu reprezintă electoratul pro-european mai elevat, mai informat, inclusiv o parte din electoratul pro-românesc, alegători care nu se regăsesc în cele două proiecte unioniste care sunt. Ion Tăbârţă crede că Maia Sandu trebuie să-şi lărgească bazinul electoral, îndreptându-se mai mult spre stânga, trebuie să vină cu mai multe mesaje.

„Pentru că, dacă e să ne uităm cum s-a votat până acum în Republica Moldova, vedem că electoratul de stânga, din punct de vedere de numeric, cantitativ, tot timpul a fost mai mare decât cel de dreapta, care a fost mai degrabă calitativ. De aici, domnia sa, neapărat trebuie să facă această mişcare cu unele mesaje spre centrul politic sau poate chiar pe stânga, pentru a aduna electorat cât mai mare posibil. Dacă ea va veni cu mesaje canalizate pe anumite segmente de electorat, atunci riscă să piardă din nou în faţa lui Igor Dodon”, a mai spus Ion Tăbârţă.

Valeriu Paşa, expert „WatchDog.MD”, a menţionat că Maia Sandu porneşte din pole-position. Ea este cea mai bine plasată pentru a ajunge în turul doi împreună cu Igor Dodon. Deci, scopul ei principal, în această campanie, pentru primul tur, este să evite dezbinarea excesivă, conflicte cu alţi candidaţi de dreapta, astfel încât să nu respingă aceşti alegători pentru turul doi. Şi asta face prin tot discursul său.

„În rest, ea utilizează o campanie bazată pe trezirea unor speranţe pentru a duce alegătorii la vot. Utilizează bagajul său pozitiv din perioada când a fost prim-ministru. Este nevoită să se apere de atacuri, în special de la partenerii de dreapta, dar şi de pe stânga, de acelaşi Igor Dodon. Scopul ei este să treacă cu pierderi de imagine minime în turul doi, astfel încât să se poată adresa dacă nu contracandidaţilor săi de pe dreapta, cel puţin alegătorilor acestor contracandidaţi. Şi se cuvine să vină la vot, pentru că asta ar fi reţeta victoriei sale în turul doi. Dacă ea nu va reuşi să-i atragă de partea sa şi ei vor sta acasă, atunci ea probabil nu va câştiga”, opinează Valeriu Paşa.

Aneta Gonţa, expertă media, a precizat că Maia Sandu beneficiază, fără îndoială, de o atenţie mediatică importantă, ea fiind candidata care ar avea cele mai mari şanse să acceadă în turul doi al alegerilor, împreună cu Igor Dodon. În opinia sa, candidata pare ea însăşi încrezătoare că lucrul acesta se va întâmpla, de aceea îşi concentrează mesajele transmise prin intermediul presei mai cu seamă asupra unui singur contracandidat. La rândul lor, instituţiile media care îl susţin deschis pe candidatul Igor Dodon îşi îndreaptă săgeţile spre Maia Sandu, aceasta fiind nu doar criticată, ci şi atacată personal, discreditată şi insultată, fără a i se oferi dreptul la replică.

„Candidata PAS deţine recordul absolut în ceea ce priveşte defavorizarea evidentă la mai multe televiziuni şi în mai multe publicaţii online afiliate direct sau indirect candidatului independent susţinut de PSRM, fiind vizată nu doar în ştiri, ci şi în mai multe comentarii, articole de opinie vădit maliţioase. Acestea nu sunt echilibrate cantitativ cu susţineri masive şi eminamente pozitive din partea altor instituţii media, dar prezentări neutre spre pozitive ale candidatei pot fi sesizate într-o măsură mai mare sau mai mică. Maia Sandu a adoptat în această campanie o atitudine uşor diferită faţă de acum patru ani, în ceea ce priveşte apariţiile în presă, declarând că nu va participa la dezbateri decât cu Igor Dodon”, explică experta.

Aneta Gonţa a mai declarat că, în anumite cazuri, Maia Sandu şi-a trimis reprezentanţii, iar în câteva rânduri s-a prezentat, totuşi, la astfel de emisiuni, ştiind că Igor Dodon nu va veni, dar mizând, poate, pe faptul că acesta s-ar fi putut răzgândi. Aceste apariţii i-ar putea asigura un credit de imagine, candidata contând pe faptul că alegătorii şi alegătoarele îi vor contrapune prezenţa în emisiuni absenţei lui Igor Dodon.