Electorala 2020

Acţiunile la care recurg candidaţii pentru a-şi crea o imagine favorabilă: Dorin Chirtoacă

post-img

Fiecare concurent electoral înscris în cursa pentru alegerile prezidenţiale din 1 noiembrie afirmă că îşi doreşte să ajungă preşedinte de ţară. Pe lângă promisiunile lansate, candidaţii recurg la tot felul de tactici pentru a deveni cât mai convingători în faţa alegătorilor, astfel încât aceştia să pună ştampila „Votat” anume în dreptul lor în buletinul de vot. Agenţia de presă IPN a contactat o echipă de experţi pentru analiza comportamentului celor opt aspiranţi la fotoliul de preşedinte, în ordinea înregistrării, şi a acţiunilor la care recurg aceştia pentru a-şi crea o imagine favorabilă: Nr.8 Dorin Chirtoacă, candidatul Blocului electoral UNIREA.

Ion Tăbârţă, comentator politic, consideră că trebuie distinse mesajele lui Dorin Chirtoacă şi modul de a le prezenta. „Mesajele lui sunt foarte corecte. Şi el, probabil, ca alţi politicieni, a trecut printr-o anumită maturizare politică. S-a debarasat de tot ce a însemnat Primăria municipiului Chişinău. Dar, totodată, trebuie să recunoaştem că imaginea Primăriei Chişinău îl trage ca o piatră de moară”, a menţionat expertul.

Din punct de vedere al mesajelor unioniste, Dorin Chirtoacă vine cu mesaje foarte bune, mesaje pentru toată dreapta politică, spune Ion Tăbârţă. Sunt cele mai constructive mesaje, vin la chemare de dialog şi cooperare între toată dreapta politică, fie că este dreapta pro-europeană, fie unionistă.

„Altceva este metoda prin care prezintă aceste mesaje, un mod isteric cumva. Şi acest fapt diminuează din maturitatea mesajelor pe care le promovează. El trebuie să găsească un anumit echilibru. Trebuie să recunoaştem că mesajele unioniste, mesajele de chemare la cooperare pe segmentul de dreapta, le promovează corect. Rămâne să le găsească o formă mai echilibrată de a le prezenta”, a mai adăugat Ion Tăbârţă.

Expertul este de părere că Dorin Chirtoacă trebuie să identifice mecanisme cum aceste mesaje de cooperare să prindă. „Şi aceasta pentru că sunt cumva lăsate, dar mai degrabă, cei de dreapta se comportă ca nişte concurenţi, dar nu ca nişte parteneri”.

Valeriu Paşa, expert „WatchDog.MD”, a specificat că principalul scop al participării celor doi unionişti în campania electorală este să arate cine este lider pe filiera unionistă. Dacă pentru Octavian Ţîcu este principial este să ia mai mult decât Dorin Chirtoacă, atunci pentru Dorin Chirtoacă este principial să ia mai mult decât Octavian Ţîcu.

„În acelaşi timp, Dorin Chirtoacă şi mişcarea sa mai au un scop foarte important: să îşi consolideze o relaţie pozitivă cu alte forţe de dreapta, în special cu partidul Maiei Sandu, astfel încât să dea de înţeles şi pe plan intern şi pe plan extern, că ei sunt un potenţial partener constructiv pe filiera unionistă, lucru faţă de care Octavian Ţîcu se pare că are altă părere”, consideră expertul  „WatchDog.MD”.

Valeriu Paşa specificase şi anterior, în cazul lui Octavian Ţîcu, faptul că ultimii doi candidaţi din buletinele de vot reprezintă două modele de comportament pe filiera unionistă, care sunt în competiţie, iar cine va lua mai mult va deveni lider în acest proces de consolidare a unioniştilor.

Aneta Gonţa, expertă media, a menţionat că Dorin Chirtoacă este destul de vocal mediatic în această campanie electorală, participând la dezbaterile şi emisiunile la care este invitat. „Este un comportament obişnuit al candidatului, care are, în general, o deschidere faţă de mass-media mai mare decât a altor candidaţi/candidate”, afirmă experta.

Potrivit ei, Dorin Chirtoacă se remarcă inclusiv prin contestări depuse la Comisia Electorală Centrală împotriva lui Igor Dodon, declaraţii înflăcărate şi acuzaţii. Tot ea mai spune că o parte din presa audiovizuală şi online monitorizată în această campanie îl prezintă adesea pe Dorin Chirtoacă în ipostaze defavorizante, acţiunile, declaraţiile sau elemente din programul său electoral fiind criticate, uneori într-o manieră zeflemitoare. „De regulă, opinia candidatului nu este prezentă în astfel de materiale, care nu îl favorizează. În alte cazuri el este prezentat în manieră neutră şi foarte rar, spre deloc, în contexte pozitive”, notează Aneta Gonţa.

Dorin Chirtoacă mizează, totuşi, pe discursurile şi apariţiile sale mediatice, pentru a-şi crea o imagine mai degrabă bună în faţa  alegătorilor/alegătoarelor, inclusiv prin victimizare, a conchis experta.