Primele zece vinării din Republica Moldova au semnat vineri, 31 ianuarie, acorduri de colaborare în cadrul proiectului transfrontalier „WINET – comerţ şi inovaţie în industria vinului”. Acesta va cuprinde vinificatori şi vinării din regiunea bazinului Mării Negre (R. Moldova, România şi Bulgaria), transmite Moldpres.
Totodată, în cadrul evenimentului a fost lansată şi o platformă de comunicare a Proiectului WINET care, potrivit Rodicăi Verbeniuc, directorul Agenţiei de Investiţii din R. Moldova, este „un instrument de comunicare digitală, directă, eficientă şi rapidă, pentru ca vinificatorii să-şi poată asigura promovarea gratuită, sporindu-şi vizibilitatea pe piaţa externă”. „Suntem încrezători că WINET va schimba modul de cooperare şi va eficientiza comunicarea cu potenţiali consumatori şi reţele de distribuţie din cele trei ţări partenere, impulsionând creşterea comerţului transfrontalier”, a menţionat Rodica Verbeniuc.
„Este o iniţiativă frumoasă, menită să unească România, Bulgaria şi Republica Moldova într-un efort comun de promovare al unui element de patrimoniu naţional. Vinul ne-a unit şi a trecut prin istorie, or, acest proiect este important pentru că prevede schimburi între ţările terţe, incluzând cele mai bune practici şi creşterea exportului. În acelaşi timp, proiectul înseamnă şi apropierea R. Moldova de Uniunea Europeană”, a estimat ambasadorul României la Chişinău, Daniel Ioniţă.
La rândul său, Evgueni Stefanov Stoytchev, ambasadorul Bulgariei în ţara noastră, a relevat că „acest proiect este esenţial pentru creşterea capacităţii şi profesionalismului în sectorul vitivinicol. Este necesar ca reprezentanţii domeniului din acele trei ţări să facă schimb şi să se asocieze, sporindu-şi astfel nivelul de calificare şi competenţă în industria vinului”.
Scopurile principale ale Proiectului WINET constau în intensificarea comerţului transfrontalier, modernizarea sectorului agricol şi crearea noilor oportunităţi de colaborare pentru producătorii din industria vitivinicolă din bazinul Mării Negre. În vederea atingerii acestor obiective, partenerii proiectului vor crea o reţea, formată din peste 100 de companii, întreprinderi mici şi mijlocii, instituţii de cercetare şi învăţământ superior, autorităţi locale, regionale şi naţionale, precum şi grupuri de interes, ONG-uri şi organizaţii de sprijin antreprenorial din cele trei ţări fondatoare ale proiectului WINET – Moldova, România şi Bulgaria.
Proiectul WINET mai prevede şi cercetarea amănunţită a pieţei de vin pentru cele trei ţări participante. Rezultatele cercetărilor vor fi publicate în „Cartea Albă”, la care va avea acces şi publicul larg, începând cu primele luni ale anului 2020.
Proiectul „WINET – comerţ şi inovaţie în industria vinului” este finanţat, cu un buget de circa 700 mii de euro, de Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional BLACK SEA BASIN 2014-2020. Acesta este implementat de Agenţia de Investiţii din Republica Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie „Stara Zagora” (Bulgaria) şi Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură, Tulcea (România). Perioada dezvoltării şi implementării acestuia este aprilie 2019 – aprilie 2021.