ECONOMIC

UE a instruit 30 de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului cum să-şi sporească profitul prin inovaţii

post-img

Lean start-up, Crowdfunding, Socially Responsible Business sau Human Centered Design vor deveni instrumente de lucru pentru 30 de antreprenori din dreapta şi stânga Nistrului, care au participat, în perioada 9-17 august, la Şcoala de Inovaţii în Business. Instruirea a fost organizată de Programul „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, finanţat de UE şi implementat de PNUD.

Antreprenorii au aflat cum să ofere un suflu nou unui produs sau serviciu tradiţional, să-l facă mai atractiv pentru cumpărător, mai econom în producere sau mai competitiv de la oameni de afaceri care au reuşit pentru că au folosit instrumente inovative la timpul potrivit.

Pavel Moraru, creator SparkLab, a vorbit despre prestarea serviciilor IT din Moldova - uzinelor din Rusia şi alte ţări ale spaţiului CSI.

În epoca tehnologiilor informaţionale, vânzătorul sau prestatorul de servicii este cel care caută cumpărătorul. Această abordare a pus bazele afacerii „Eat and Fit” a lui Artiom Tcaciov – instructor de fitness, oaspete al şcolii. El a înţeles că în secolul XXI, lumea este informată despre importanţa alimentaţiei sănătoase, iar ceea ce o împiedică să urmeze un regim sănătos este ritmul alert şi lipsa de timp. A decis să pună pe roate o afacere de nişă - elaborează meniuri individuale şi livrează zilnic mese clienţilor săi, numărul cărora creşte constant.

Printre invitaţii şcolii au fost Pavel Eremeev şi Nata Albot. Primul a fondat localul anti-café „Freedom” în Tiraspol, în care vizitatorii achită o taxă la intrare pentru consum şi participare la jocuri intelectuale. Nata Albot şi-a împărtăşit experienţa în a valorifica potenţialul produselor tradiţionale într-un mod mai puţin tradiţional, exemple fiind - promovarea portului popular prin intermediul festivalului IA MANIA sau al consumului de produse autohtone, cum ar fi cel al pomuşoarelor, în cazul campaniei Summer Berry Fair.

Antreprenorii au învăţat să aplice Human Centered Design - tehnica de creare a produsului sau serviciului în baza necesităţilor identificate la consumatori şi modelul de lansare a afacerii Lean Start-up. Şi pentru că una dintre provocările Start-up-urilor este lipsa numelui pe piaţă, Eugen Boico, fondatorul Publicis, le-a oferit informaţii despre crearea brandului, iar Dmitri Voloşin, fondatorul www.999.md şi Simpals - despre cele mai utile metode de vânzare pe piaţa locală şi internaţională în cazul unor bugete reduse.

Pentru a-şi consolida cunoştinţele teoretice, antreprenorii au fost implicaţi în diverse exerciţii, moderate de practicieni, cunoscători ai specificului local. Grupuri mixte, formate din antreprenori de pe ambele maluri ale râului Nistru, au înaintat propuneri de afaceri comune cu elemente inovative. Cele mai bune două propuneri: de utilizare a sistemelor hidroponice pentru cultivarea căpşunei şi de confecţionare a accesoriilor reflectorizante, au fost premiate cu peste 1.700 de euro.

„Această şcoală are doar învingători. Fiecare dintre noi a obţinut 29 de prieteni, 29 de potenţiali parteneri de afaceri, cunoştinţe valoroase şi motivaţie”, au concluzionat participanţii.

Şcoala de Inovaţii în Business a fost organizată în cadrul Programului „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, finanţat de UE şi implementat de PNUD.  Programul contribuie la consolidarea încrederii între locuitorii ambelor maluri ale râului Nistru prin implicarea reprezentanţilor mediului de afaceri, ai sectorului asociativ şi ai liderilor locali în proiecte comune de dezvoltare a afacerilor sau infrastructurii sociale.