ECONOMIC

Statul vorbeşte de predictibilitate, dar organele de control şi inspectorii comit devieri în raport cu businessul

post-img

Există diferenţe dintre un control de stat conform procedurilor descrise în lege şi cum de fapt acesta are loc în realitate. În practică, potrivit celor relatate de oamenii de afaceri, organele de control şi inspectorii comit devieri de la principiile fundamentale ale controlului, sunt comise abuzuri şi încălcate drepturile agentului economic, susţin cei 31 de oameni de afaceri, care au participat la masa rotundă organizată de Camera de Comerţ şi Industrie, filiala la Edineţ în data de 31 octombrie.

Un exemplu este Serviciul Fiscal de Stat, care utilizează controalele de stat asupra unui agent economic ca instrumente de presiune şi ajutor în favoarea unei companii concurente.

Deşi pe ”hârtie” businessul poate contesta în judecată acţiunile ilegale ale inspectorilor şi actele neîntemeiate ale organului de control, din experienţele oamenilor de afaceri astfel de cazuri sunt puţine, necesită eforturi mari, iar deciziile judecătoreşti, în mare parte, sunt în favoarea instituţiilor de stat.

Printre problemele care au tangenţă cu controlul de stat businessul mai notează abuzurile comise de executorii judecătoreşti în privinţa agenţilor economici şi onorariile exagerate încasate de aceştia de la companii în rezultatul procedurilor de executare. La fel, sunt menţionate abuzurile administratorilor în insolvabilitate, care utilizează toţi banii companiei administrate pentru salarizarea proprie, iar angajaţii întreprinderii nu primesc salarii de ani de zile sau primesc salarii reduse la jumate.

În concluzie, oamenii de afaceri au declarat că pentru a îmbunătăţi situaţia în domeniul controalelor de stat, businessul consideră necesar de a schimba sistemul actual orientat spre sancţiuni pe un sistem al controlului de stat orientat spre prevenirea săvârşirii încălcărilor de către agenţii economici. Acest sistem presupune obligaţia de îndrumare a agenţilor economici în vederea aplicării corecte şi unitare a prevederilor legale, consultarea businessului, fără aplicarea sancţiunilor pentru orice încălcare depistată şi oferirea timpului suficient pentru remedierea problemelor.

Totodată, este nevoie de dezvoltarea instrumentelor în afara justiţiei, spre exemplu medierea, pentru a reduce din eventualele litigii în instanţele de judecată, care nu mai sunt credibile pentru business.

Masa rotundă a fost organizată de către IDIS  „Viitorul”, în cadrul Agendei Naţionale de Business (ANB), în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie şi cu sprijin din partea CIPE (Center for International Private Enterprise).