ECONOMIC

Producătorii din Republica Moldova, în căutarea noilor pieţe pentru fructe

post-img

Participarea la expoziţii şi târguri internaţionale a devenit o posibilitate în plus de promovare a fructelor autohtone. Pe această cale, producătorii din Republica Moldova au şansa de a cunoaşte noile tehnologii din domeniul agroalimentar, cerinţele şi preferinţele cumpărătorilor de pe noi pieţe.

Grigore Daraban, managerul proiectului pentru susţinerea cooperativelor în cadrul People in Need, afirmă că fructele şi strugurii produşi în Republica Moldova pot fi comercializaţi doar la nivel de 10 la sută pe piaţia locală, pentru celelalte cantităţi este nevoie de a identifica noi pieţe, care să ofere un preţ competitiv. Specialistul consideră că participarea la expoziţiile internaţionale este o posibilitate de a stabili relaţii cu comercianţii, reţelele de supermarket, dar şi de a cunoaşte tendinţele şi cerinţele de pe o anumită piaţă.

People in Need a organizat, în perioada 25-29 octombrie, o vizită la târgul internaţional pentru industria alimentară Indagra Food & Carnexpo, care s-a desfăşurat la Bucureşti, România, pentru două cooperative asistate de proiect: „Ceviz Eric”, din Ceadîr-Lunga, şi „Grape Line”, din Manta, Cahul.

În cadrul expozitiei, care este considerată drept cea mai importantă platformă expoziţională dedicată industriei alimentare, vizitatorii au facut cunoştinţă cu tehnologii de producere şi echipamente moderne, au avut posibilitatea de a vedea modalităţile de marketing utilizate de producătorii din România, soiuri solicitate şi ambalajele preferate de către consumatorii de pe această piaţă. 

Anatol Plăcintă, conducător al cooperativei „Agroaspect Grup” de la Ungheni, a participat, în perioada 25-27 octombrie, cu suportul PIN, la Foodfair în Tallinn, Estonia. Producătorul afirmă că în doi-trei ani va fi capabil să livreze mere pe această piaţă. „Începând cu anul viitor voi vinde struguri şi prune pe piaţa din Estonia. Am reuşit în cadrul expoziţiei să stabilesc contracte de intenţie cu 2 comercianţi estonieni, care au menţionat că prunele şi strugurii sunt de calitate superioară şi au calităţi gustative deosebite”, spune Anatol Plăcintă. De asemenea, producătorul afirmă că există posibilitatea să stabilească contacte cu piaţa finlandeză.

People in Need (PIN) este o organizaţie neguvernamentală cehă care oferă suport şi asistenţă pentru dezvoltare şi ajutor umanitar în peste 20 de ţări ale lumii. PIN-Moldova tinde să contribuie la dezvoltarea economică şi socială a ţării.

În cadrul proiectului ”Susţinerea producţiei de fructe şi legume cu valoare adăugată de piaţă”, PIN contribuie la dezvoltarea producătorilor mici şi mijlocii prin susţinerea creşterii producţiei calitative de fructe şi legume cu valoare adăugată. Acest obiectiv este realizat prin optimizarea şi îmbunătăţirea activităţii cooperativelor selectate, precum şi prin gestionarea şi buna funcţionare a cooperativelor prin oferirea know-how-urilor în domeniul managementului şi vânzării produselor agricole. PIN oferă suport în aspectele individuale de producere şi de comercializare a produselor. Acestea vor permite accesul pe piaţă şi schimbul reciproc de cunoştinţe şi experienţe între cooperativele individuale. Proiectul a fost lansat în anul 2014, iar de asistenţă au beneficiat nouă cooperative.