ECONOMIC

Principalii indicatori ai pieţei serviciilor de telefonie fixă continuă să scadă

post-img

Piaţa serviciilor de telefonie fixă în anul 2017 este în continuă scădere, astfel numărul total de abonaţi s-a micşorat, în comparaţie cu anul 2016, cu circa 27,4 mii (-2,3%) şi a însumat 1 mil. Datele au fot prezentate de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI).

143,8 mii, volumul total al traficului a scăzut cu 236,1 mil. minute (-12,9%) şi a alcătuit peste 1 mld. 587,8 mil. minute, iar volumul total al vânzărilor serviciilor respective s-a diminuat cu 180,6 mil. lei (-20,6%) şi a totalizat 695 mil. 510,8 mii lei.

Potrivit datelor prezentate ANRCETI de cei 20 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, diminuarea numărului de abonaţi a fost determinată de micşorarea bazelor de abonaţi ai S.A. ”Moldtelecom” cu mai bine de 25,5 mii (-2,5%) şi ai furnizorilor alternativi de telefonie fixă - cu 1,9 mii (-1,5%). Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă la 100 de locuitori ai republicii a scăzut, faţă de anul 2016, cu 0,8 puncte procentuale şi a alcătuit 32,2%.

Diminuarea volumului total al vânzărilor pe piaţa de telefonie fixă a fost determinată de scăderea vânzărilor realizate de toţi furnizorii activi ai acestor servicii. Vânzările Moldtelecom au scăzut cu 177,1 mil. lei (-21%) şi au totalizat circa 667,7 mil. lei, iar vânzările furnizorilor alternativi s-au micşorat cu 3,5 mil. lei (-11,2 %) şi au însumat 27,8 mil. lei. Urmare a acestei evoluţii, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu 18,6% şi a constituit circa 50 lei. S.A.”Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 54 lei (în scădere cu 18,8%), iar furnizorii alternativi – un ARPU de 18,3 lei (în scădere cu 10,4%).

În ultimii zece ani, valoarea pieţei serviciilor de telefonie fixă a scăzut de mai bine de trei ori: de la 2,3 mld. lei, în anul 2007, la 695 mil. 510,9 mii lei, în anul 2017. Această scădere majoră a fost cauzată de schimbarea preferinţelor de consum ale populaţiei de la telefonia fixă la telefonia mobilă şi la reţeaua Internet care oferă soluţii alternative mai atractive de comunicare.