ECONOMIC

Piaţa serviciilor de telefonie mobilă continuă dinamica negativă

post-img

Datele statistice privind evoluţia pieţei serviciilor de telefonie mobilă, în primul semestru al anului 2018, arată o tendinţă continuă de scădere a veniturilor realizate de furnizori, în condiţiile diminuării numărului de utilizatori ai acestor servicii, dar şi a traficului de voce generat de ei.

Potrivit datelor Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, volumul total al veniturilor realizate din vânzarea serviciilor de telefonie mobilă a scăzut cu 99,4 milioane de lei (-6%), faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi a totalizat peste 1,5 miliarde de lei. Numărul utilizatorilor s-a micşorat, faţă de finalul anului 2017, cu 51,5 mii (-1,2%) şi a constituit 4,4 milioane, iar volumul traficului de voce s-a diminuat, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 26,2 milioane de minute (-0,8%) şi a alcătuit 3,6 miliarde minute.

Conform datelor prezentate de cei trei furnizori de servicii de comunicaţii mobile – Orange Moldova, Moldcell şi Moldtelecom (Unite) – scăderea pieţei de telefonie mobilă a fost determinată, de fapt, de micşorarea vânzărilor realizate de Moldcell şi Orange Moldova. Volumul vânzărilor înregistrate de Moldcell s-a redus cu 9% şi a totalizat 465,1 milioane de lei. Vânzările efectuate de Orange Moldova s-au diminuat cu 5,9% şi au depăşit 998,6 milioane de lei. Totodată, vânzările înregistrate de Moldtelecom au sporit cu 12,1% şi au totalizat peste 82,2 milioane de lei. În consecinţă, venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) a scăzut cu 2,4% şi a alcătuit 71,3 lei. Moldtelecom a înregistrat un ARPU de 83 de lei, Orange Moldova – de 75,4 lei şi Moldcell – de 62,4 lei.

Micşorarea numărului total de utilizatori a fost cauzată de diminuarea bazei de clienţi ai companiilor Orange Moldova, cu 42,6 mii, atingând cifra de peste 2,5 milioane mii şi Moldcell cu 19,9 mii, ajungând la peste 1,4 milioane. Numărul clienţilor Moldtelecom a crescut cu 10,9 mii şi a alcătuit 386,2 mii. Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la o sută de locuitori ai Republicii Moldova a scăzut cu 1,45 puncte procentuale şi a alcătuit 124,2%.

Traficul mediu lunar (MoU) generat de un utilizator, în primul semestru al anului 2018, a constituit 270 de minute (patru ore şi 30 minute), iar durata unui apel a fost de 1,7 minute.

La finalul primului semestru 2018, cotele de piaţă ale celor trei furnizori de servicii de telefonie mobilă, în funcţie de volumul de vânzări, au fost următoarele: Orange Moldova – 64,6%, Moldcell – de 30,1% şi Moldtelecom – de 5,3%.