ECONOMIC

Piaţa serviciilor de telefonie fixă în Republica Moldova a continuat să scadă în anul 2019. Cine şi câţi clienţi a pierdut

post-img

Potrivit datelor statistice despre evoluţia pieţei serviciilor de telefonie fixă, agregate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), principalii indicatori ai acestei pieţe au continuat să scadă în anul 2019.

Astfel, numărul total de abonaţi s-a micşorat, comparativ cu anul 2018, cu 3,3% şi a însumat 1,07 milioane, volumul total de trafic s-a diminuat 14,1% şi a alcătuit peste 1,15 miliarde minute, iar volumul total al veniturilor pe această piaţă a scăzut 20,4% şi a alcătuit 443,27 milioane lei. Urmare a acestei evoluţii, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu 17,8% şi a constituit 33,9 lei, scrie bizlaw.md.

Astfel, S.A.”Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 35,7 lei (în scădere cu 19,1%), iar furnizorii alternativi – un ARPU de 18,4 lei (în scădere cu 7,3%).

Datele statistice prezentate ANRCETI de către 24 furnizori activi pe piaţa respectivă, arată că numărul abonaţilor S.A.”Moldtelecom” a scăzut cu 3,1% şi au alcătuit 959,9 mii, iar abonaţii furnizorilor alternativi s-au diminuat cu 5,2%, constituind 111,6 mii.

Urmare a acestei evoluţii, rata de penetrare a telefoniei fixe raportată la 100 de locuitori a scăzut, faţă de anul 2018, cu 0,63 puncte procentuale şi a alcătuit 40%.

Diminuarea volumului traficului de voce în reţelele de telefonie fixă a fost cauzată de micşorarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul către reţelele internaţionale a scăzut - cu 35,1%, traficul către alte reţele fixe - cu 23,7%, iar traficul către reţelele mobile – cu 10,3%. Urmare a acestei evoluţii, traficul mediu lunar de voce per abonat (MoU) s-a micşorat cu 12,5% şi a alcătuit 136,7 minute (două ore şi 16,7 minute), iar durata medie a unui apel a fost de 2,4 minute, în scădere cu 0,1%.

La sfârşitul anului 2019, S.A.”Moldtelecom”, deţinea, în funcţie de volumul de vânzări înregistrat, o cotă de piaţă de 94,3%, iar cota de piaţă a furnizorilor alternativi constituia de 5,7%.