Republica Moldova poate obţine cea de-a doua tranşă din asistenţa macrofinanciară, în valoare totală de 100 de mil. de euro, însă Chişinăul trebuie să îndeplinească 6 condiţionalităţi şi să dea dovadă de voinţă politică în acest sens. Despre aceasta a vorbit în cadrul emisiunii Punctul pe AZi Ambasadorul Uniunii Europene, Excelenţa sa Peter Michalko.
„Deciziile care trebuie luate la Chişinău trebuie să aibă susţinere într-un Parlament care să susţină acest progres, să susţină un guvern care ar fi întradevăr promotor al acestor măsuri, al acestor reforme. Ca exemplu pot să dau programul actual de asistenţă macrofinanciară, în cadrul căruia suntem în faţa celei de-a doua tranşe. A fost prima tranşă anul trecut, dar acum trebuie îndeplinite 6 condiţii pentru tranşa a doua şi aşteptăm să fie îndeplinite, este vorba de un miliard de lei numai în această tranşă, care va fi livrată Republici Moldova după îndeplinirea acestor condiţii. Şi nu vrem să se repete situaţia din anul trecut, când s-au pierdut 800 de milioane de lei, la sfârşitul programului precedent de asistenţă macrofinanciară. Asta înseamnă că trebuie să existe voinţă politică puternică şi instituţii care pot să ia aceste decizii, ca oamenii şi ţara să nu piardă banii”, susţine Ambasadorul UE.
Peter Michalko declară că, pentru obţinere tranşei a doua, Parlamentul trebuie să aprobe legile necesare, asupra cărora s-a convenit de comun acord.
„Aceste schimbări sunt importante pentru Republica Moldova, ca ea să fie mai bine pregătită, mai funcţională, inclusiv după sau în timpul pandemiei, să fie redusă corupţia, care există în paralel cu pandemia. Trebuie să fie făcuţi paşi care vor elimina aceste fenomene negative, să schimbe lucrurile spre bine, pentru că Republica Moldova are potenţial, dar el nu este folosit. De exemplu atragerea investiţiilor, va fi posibilă atunci când aceste schimbări vor fi făcute, ca investitorii care vor veni, vor fi siguri că justiţia lucrează aşa cum trebuie, vor fi protejaţi.”
În acest sens, Peter Michalko declară că la nivelul Uniunii Europene apar unele semen de întrebare, în contextul în care Parlamentul evită să adopte Codul Vamal, spre exemplu, care este pregătit încă de la sfârşitul verii trecute, însă votează anularea „legii miliardului”, fapt care pune în umbră credibilitatea Republicii Moldova.
„Republica Moldova a fost foarte grav afectată de frauda bancară, care a fost fără precedent şi a fost nevoie de paşi foarte mari şi costisitori pentru a fi restabilită stabilitatea sistemului bancar şi financiar, pentru a fi redobândită credibilitatea Moldovei ca partener pe piaţa internaţională financiară, inclusiv cu instituţii precum FMI şi UE. Pentru UE este foarte important care este relaţia statului cu FMI. Nu mai vorbesc de unele standarde care sunt normale, obişnuite în lumea instituţiilor financiare. Dacă ele nu sunt respectate, atunci sunt mari greutăţi pentru ţările respective să aibă acces la finanţare.
Aici suntem în situaţie dificlă, pentru că am văzut în decembrie că un număr de legi adoptate împotriva acestor standarde, care au fost luate drept angajamente de Republica Moldova, asta înseamnă nerespectarea angajamentelor. Un număr de legi a fost adoptat fără respectarea procedurilor necesare procesului legislative, inclusiv fără opinia Guvernului, mai ales cele care afectează bugetul de stat, iar asta a fost ignorat. Asta fost un lucru important pentru că ţine de credibilitatea instituţiilor şi de credibilitatea R. Moldova.
Pe de altă parte este vorba şi de ce nu a fost votat, de exemplu nişte legi precum Codul Vamal care este pregătit încă din vara anului trecut. Nu a fost adoptat, deşi este printre condiţiile pentru finanţare din partea noastră. Întrebările sunt: Ce se întâmplă? De ce este aşa ? Ce înseamnă asta? Este nevoie să fie arătată voinţa politică, iar acestea sunt momentele în care aceste întrebări apar”, a conchis Excelenţa Sa.
Peter Michalko declară că, pentru obţinere tranşei a doua, Parlamentul trebuie să aprobe legile necesare, asupra cărora s-a convenit de comun acord.
„Aceste schimbări sunt importante pentru Republica Moldova, ca ea să fie mai bine pregătită, mai funcţională, inclusiv după sau în timpul pandemiei, să fie redusă corupţia, care există în paralel cu pandemia. Trebuie să fie făcuţi paşi care vor elimina aceste fenomene negative, să schimbe lucrurile spre bine, pentru că Republica Moldova are potenţial, dar el nu este folosit. De exemplu atragerea investiţiilor, va fi posibilă atunci când aceste schimbări vor fi făcute, ca investitorii care vor veni, vor fi siguri că justiţia lucrează aşa cum trebuie, vor fi protejaţi.”
În acest sens, Peter Michalko declară că la nivelul Uniunii Europene apar unele semen de întrebare, în contextul în care Parlamentul evită să adopte Codul Vamal, spre exemplu, care este pregătit încă de la sfârşitul verii trecute, însă votează anularea „legii miliardului”, fapt care pune în umbră credibilitatea Republicii Moldova.
„Republica Moldova a fost foarte grav afectată de frauda bancară, care a fost fără precedent şi a fost nevoie de paşi foarte mari şi costisitori pentru a fi restabilită stabilitatea sistemului bancar şi financiar, pentru a fi redobândită credibilitatea Moldovei ca partener pe piaţa internaţională financiară, inclusiv cu instituţii precum FMI şi UE. Pentru UE este foarte important care este relaţia statului cu FMI. Nu mai vorbesc de unele standarde care sunt normale, obişnuite în lumea instituţiilor financiare. Dacă ele nu sunt respectate, atunci sunt mari greutăţi pentru ţările respective să aibă acces la finanţare.
Aici suntem în situaţie dificlă, pentru că am văzut în decembrie că un număr de legi adoptate împotriva acestor standarde, care au fost luate drept angajamente de Republica Moldova, asta înseamnă nerespectarea angajamentelor. Un număr de legi a fost adoptat fără respectarea procedurilor necesare procesului legislative, inclusiv fără opinia Guvernului, mai ales cele care afectează bugetul de stat, iar asta a fost ignorat. Asta fost un lucru important pentru că ţine de credibilitatea instituţiilor şi de credibilitatea R. Moldova.
Pe de altă parte este vorba şi de ce nu a fost votat, de exemplu nişte legi precum Codul Vamal care este pregătit încă din vara anului trecut. Nu a fost adoptat, deşi este printre condiţiile pentru finanţare din partea noastră. Întrebările sunt: Ce se întâmplă? De ce este aşa ? Ce înseamnă asta? Este nevoie să fie arătată voinţa politică, iar acestea sunt momentele în care aceste întrebări apar”, a conchis Excelenţa Sa.