ECONOMIC

Peste 100 de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului au beneficiat de instruire pentru dezvoltarea capacităţilor de export

post-img

Peste 100 de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului au beneficiat de suport informativ şi practic pentru dezvoltarea potenţialului de export în cadrul a patru sesiuni interactive organizate de proiectul „Dezvoltarea capacităţilor de export pe malurile Nistrului” (AdTrade), finanţat de Suedia şi implementat de PNUD.

Ghidaţi de experţi notorii din domeniul marketingului, afacerilor şi comerţului, participanţii s-au familiarizat cu mecanismele utilizate pentru desfăşurarea tranzacţiilor internaţionale, instrumentele care facilitează comerţul şi simplifică desfăşurarea procedurilor vamale. Antreprenorii au făcut cunoştinţă cu unele metode inovatoare de dezvoltare a afacerilor,  au discutat despre cerinţele specifice pentru exportul produselor alimentare sau a materialelor textile, despre marketing, branding, comerţul electronic şi alte subiecte legate de activitatea de export. Ei au mai aflat despre granturile şi alt tip de asistenţă care va fi oferită de Suedia întreprinderilor de pe ambele maluri ale Nistrului în cadrul proiectului PNUD/AdTrade în vederea dezvoltării afacerilor şi promovării exporturilor.

„Training-urile au fost concepute ca un instrument practic menit să ajute şi să încurajeze companiile de pe ambele maluri ale Nistrului să iasă pe pieţele externe, să-şi sporească nivelul de competitivitate şi să stabilească relaţii de colaborare între ei pentru a accede pe pieţele externe, în special din UE”, spune Maxim Cataranciuc, managerul proiectului PNUD/AdTrade.  

Ala Iacobenco din oraşul Tiraspol deţine o companie de producere a murăturilor şi conservelor din legume. Ea spune că pentru un producător din stânga Nistrului este mai greu să lărgească geografia vânzărilor, chiar dacă marfa corespunde cerinţelor şi este apreciată şi recomandată de cumpărătorii locali. “Până acum am exportat în cantităţi mici în Rusia, însă am dori să mărim volumul de export şi să diversificăm piaţa de desfacere, pentru că dispunem de capacităţi de producere. Asistenţa şi expertiza oferită de proiectul AdTrade este foarte utilă şi cred că ne va ajuta să găsim parteneri peste hotare şi să extindem exporturile”, spune antreprenoarea.

În cadrul celor patru sesiuni interactive, câţiva exportatori de succes, care au reuşit să cucerească pieţele de desfacere din UE, SUA şi Rusia, au împărtăşit din experienţa lor de succes şi au povestit despre potenţialul acestor pieţe şi specificul consumatorilor, despre practica lor de vânzare prin intermediul resurselor online, cum ar fi Amazon, Sears, Houzz etc.

Petru Copacinschi, reprezentantul unei companii producătoare de nuci din raionul Teleneşti, a participat la toate patru seminare: “Ne-am propus să devenim şi exportatori, de aceea informaţiile şi sfaturile oferite în cadrul acestor sesiuni au fost ca un imbold pentru a persevera şi ne-au ajutat să cunoaştem mai bine practicile şi cerinţele noilor pieţe, procedurile tehnice, cum ar fi procesul de certificare a produselor, dar şi paşii pe care urmează să-i facem pentru a cuceri cumpărătorii din străinătate”.

Proiectul „Dezvoltarea capacităţilor de export pe ambele maluri ale Nistrului” (AdTrade) oferă asistenţă metodologică şi practică pentru crearea unor legături comerciale pe termen lung între antreprenorii de pe ambele maluri ale Nistrului şi la edificarea unui mediu de încredere şi de cooperare în regiune. Iniţiativa stimulează şi promovează exporturile de mărfuri şi servicii din regiune, prin accesarea oportunităţilor oferite de Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA). Proiectul susţine dezvoltarea şi sporirea competitivităţii întreprinderilor micro, mici şi mijlocii (ÎMMM) şi contribuie la crearea noilor companii, ceea ce, implicit, va conduce la îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale locuitorilor de pe ambele maluri ale Nistrului.