ECONOMIC

Oportunităţile antreprenorilor autohtoni. Resursele din domeniul IT şi climatul investiţional competitiv pot atrage investiţiile străine

Resursele din domeniul IT şi climatul investiţional competitiv sunt doar câteva dintre avantajele pentru atragerea investiţiilor străine directe de către antreprenorii autohtoni. Directorii întreprinderilor din domeniile tehnologiilor informaţionale sau electronicii au avut ocazia să discute direct cu investitorii străini în cadrul forumului Moldova Business Week şi să afle care sunt şansele ca aceştia să investească în afacerile lor.

Elena Zamşa are o companie în domeniul tehnologiilor informaţionale cu peste 50 de angajaţi. Afacerea se concentrează pe dezvoltarea de software. În ultimii 15 ani, exporturile IT ale Republicii Moldova au crescut de 48 de ori, şi ating valoarea de 198 de milioane de dolari. S-au create 30 de mii de locuri de muncă, majoritatea pentru tineri, cu salarii de patru ori mai mari decât media pe ţară.

„Noi suntem, focusaţi pe partea Europei, adică Europa de Vest, Ţările Nordului şi un pic SUA”, a spus Elena Zamşa.

Nicu Roman a fondat prima companie din Republica Moldova certificată pentru dezvoltarea de dispozitive medicale. Întreprinderea exportă servicii în Germania, Elveţia, Olanda, Taiwan şi SUA.

„Noi dezvoltăm electronica, ceea ce înseamnă plăcile electronice, scriem programele pentru ele şi, mai nou, în ultimul timp avem foarte multe cereri de a uni aceste aparate în cloud pentru că pacientul stă acasă în Mozambic, de exemplu, doctoral stă în Munchen, cloud-ul stă în New York şi doctorul urmăreşte în timp real ce face şi cum se simte pacientul”, a spus Nicu Roman.

Pandemia a pus la grea încercare majoritatea companiilor. Iar pentru a lucra de acasă, în unele cazuri, e nevoie de un efort mai mare.

„Am mutat practic toţi lucrătorii să lucreze din home office. În echipamentele medicale sunt nişte standarde ce ţin de securitatea datelor şi a trebuit să ne mişcăm foarte repede ca să asigurăm calculatoarele cu toate softurile necesare. Noi nu avem voie, conform contractelor cu clienţii noştri, să scoatem aparatele de pe teritoriul întreprinderii şi a trebuit urgent să încheiem acorduri adiţionale cu clienţii. A fost o scădere enormă a cererii pentru produsele lor pentru că toată lumea s-a ocupat jumate de an doar cu virusul COVID, ceea ce înseamnă că nu s-a vândut absolut nimic în afară de măşti şi aparate de ventilare artificială”, a spus Nicu Roman.

„Provocarea cea mai mare a fost să ţinem oamenii aproape, fiind la distanţă în acelaşi timp de oficiu”, a precizat ELENA ZAMŞA.

Participarea la Moldova Business Week a oferit antreprenorilor posibilitatea de a afla perspectivele de dezvoltare şi oportunităţile investiţiilor de impact care trebuie valorificate pentru atragerea şi menţinerea investitorilor străini.

„Noi am folosit tehnologiile pentru ca să fim aproape de potenţialii noştri investitori sau să ne facem populari pe piaţa locală şi internaţională”, a menţionat ELENA ZAMŞA.

„Partea cu investitorii, da, am avut câteva contacte.Încheierea unui contract durează 3-4 luni, adică este foarte devreme să zicem ceva, dar am avurt ceva contacte, să vedem ce iese”, a spus Nicu Roman.

Moldova Business Week este cel mai important eveniment economic din Republica Moldova consacrat mediului de afaceri, promovării exporturilor şi atragerii investiţiilor.