ECONOMIC

Mold-street: Doi giganţi germani sunt interesaţi de Aeroportul Internaţional Mărculeşti

post-img

Companiile germane Lufthansa Cargo şi Fraport se arată interesate de investiţii în dezvoltarea Aeroportului Internaţional Mărculeşti din Republica Moldova.

Mold-street.com, care citează un comunicat de presă al Guvernului, scrie că în cadrul unei întrevederi a premierului Pavel Filip cu Dieter Posch, membru al Consiliului de Administrare al Aeroportului Frankfurt, fost ministru pentru Afaceri economice, transport şi dezvoltare regională din Hessen, Germania, a fost remarcat că potenţialul Aeroportului Internaţional Mărculeşti va putea fi valorificat prin implementarea unui sistem de management profesionist.

Partea germană s-a arătat dispusă să ofere experienţa necesară pentru reformarea aeroportului şi dezvoltarea serviciilor de transport aerian cargo şi de pasageri. Drept urmare, aeroportul va deveni un centru de afaceri capabil să asigure conexiunea dintre CSI şi UE, inclusiv datorită poziţiei geografice favorabile.

Doi giganţi germani

Din delegaţie fac parte reprezentanţi ai gigantului german Lufthansa Cargo care desfăşoară activităţi în circa 100 de state ale lumii şi este una dintre cele mai mari companii din acest domeniu.

Lufthansa Cargo este o subsidiară a grupului Lufthansa, una dintre cele mai mari companii avia din lume. Anul trecut, veniturile totale pentru grupul Lufthansa s-au ridicat la 35,6 miliarde euro, în creştere cu 12,4% faţă de anul precedent. EBIT (profitul inainte de plata dobanzilor si impozitului) a constituit 2,97 miliarde euro, în creştere cu 69,7% faţă de anul 2016.

Al doilea gigant german care ar putea contribui cu investiţii în Aeroportul Internaţional Mărculeşti este Fraport AG (Frankfurt Airport Services Worldwide), care operează Aeroportul Frankfurt din Frankfurt pe Main, unul dintre cele mai mari din Europa şi din lume. Fraport a avut în 2017 o cifră de afaceri de circa trei miliarde de euro şi este implicată în operaţiuni şi gestiune a circa 40 de aeroporturi din lume.

Aeroportul degradează

În 2008, când a devenit zonă economică liberă, Aeroportul Internaţional Mărculeşti avea toate ingredientele pentru succes (spaţii, tehnică, instalaţii şi imobile), dar nu a realizat planul de dezvoltare, iar zona întreagă se află în stare de degradare.

Evoluţia indicatorilor principali ai întreprinderii de stat arată o scădere a veniturilor de la 39 de milioane lei în anul 2014 până la 7,4 milioane lei în 2015, dar şi a profitului - de la 3.7 milioane lei în 2014 până la pierderi de peste 21 milioane lei în anul 2015. 

Doar în perioada 2013-2015, întreprinderea a înregistrat pierderi nete de 54 de milioane de lei, ceea ce se arată calitatea joasă a managementului acestui aeroport, dar şi lipsa de strategie pentru dezvoltare, modernizare şi o activitatea stabilă a entităţii.

Datele oficiale relevă că în ultimii opt ani doar un singur rezident şi-a deschis afacere în zona economică liberă de la Mărculeşti. Poate din aceste motive pe pagina web a aeroportului nu există însă nici o informaţie despre cine sunt rezidenţii zonei economice libere şi cu ce se ocupă aceştia.

Aeroportul Mărculeşti este situat la şase kilometri de oraşul Floreşti şi 150 de kilometri de Chişinău. A fost fondat în ianuarie 2004 pe baza unei foste unităţi militare sovietice, având în prezent o destinaţie civilă. Aeroportul are drept scop dezvoltarea transporturilor aeriene, serviciilor aeronautice, producerea industrială orientată spre export şi o activitate comercială externă.