ECONOMIC

Mold-street: De la privatizare la naţionalizare. Le Bridge este gata să întoarcă Tutun-CTC statului

post-img

Comisia parlamentară de anchetă pentru analiza modului de organizare şi desfăşurare a privatizării şi concesionării proprietăţii publice (2013-2019), a primit o scrisoare din partea companiei Le Bridge, care a privatizat Tutun-CTC, în care se menţionează că proprietarul este gata sa accepte rezilierea contractului fără a înainta pretenţii statului.

„Am primit o scrisoare din partea companiei care a privatizat Tutun-CTC, Le Bridge, chiar în data de 25 iulie, în care proprietarul anunţă că este gata să accepte rezilierea contractului de vânzare-cumpărare a acţiunilor statului - fără pretenţii. Este o poziţie bună dacă decide benevol să renunţe la acţiunile pe care le-a achiziţionat. Am să încurajez colegii de la Guvern să răspundă. Noi, la fel, vom răspunde, să ne întâlnim şi să decidem asupra modului în care acest contract poate fi reziliat”, a anunţat Igor Munteanu, preşedintele Comisiei parlamentare de anchetă, notează mold-street.com.

Naţionalizare după privatizare

Anunţul constituie o surpriză, în condiţiile în care au trecut doar câteva luni de la privatizarea Tutun-CTC, altădată cel mai mare producător de ţigări din Moldova.

Amintim că la începutul acestui an, Agenţia Proprietăţii Publice a vândut cota statului de circa 91% de la societatea Tutun-CTC la un preţ de 167,7 milioane lei, adică mai mic de 10 milioane dolari.

Noul proprietar, compania Le Bridge Corporation Limited, deţinută de omul de afaceri Franck Arif deţine o reţea de magazine duty-free, o fabrică de îngheţată şi este unul dintre cei mai importanţi distribuitori din Republica Moldova.  Administraţia Le Bridge nu a oferit detalii la acest subiect.

În acest caz apare întrebarea logică: de ce a cumpărat fabrica de tutun, ca atât de rapid să o reintoarcă?

Poate că de vină este anunţul Comisiei de anchetă că ar putea publica Contractele de privatizare/concesionare ce stau la baza privatizărilor din ultimii ani, inclusiv a Tutun-CTC şi astfel am putea afla că aceasta ar conţine anumite clauze suspecte?

Tutun-CTC în derivă: De la o cotă de 50% la doar 5%

La mijloc ar putea fi şi situaţia dificilă de pe piaţă ţigaretelor, unde Tutun-CTC are o cotă mai mică de 5% (în timp ce 10 ani în urmă avea circa 50%), fiind depăşit până şi de fabrica de ţigări din Orhei.

Totodată după noua majorare a accizelor şi taxelor la ţigări, în special la cele fără filtru, situaţia financiară a întreprinderii s-ar putea înrăutăţi.

Mai este şi un alt aspect. Noul proprietar al Tutun-CTC şi-a asumat obligaţii care necesită un efort financiar substanţial şi care ar putea fi greu de recuperat.

De la dezvoltarea şi eficientizarea activităţii societăţii prin implementarea tehnologiilor şi introducerea utilajelor performante, la păstrarea profilului de activitate şi a mărcilor comerciale, şi la menţinerea numărului locurilor de muncă a personalului calificate etc.

Toate contractele de privatizare vor fi făcute publice

Cât despre publicarea integrală a tuturor contractelor de privatizare/concesionare ce stau la baza privatizărilor, Comisia de anchetă deocamdată nu a luat o decizie clară. Mai ales că aceasta ar putea să prejudicieze secretul comercial – o clauză specială în toate contractele analizate până acum şi poate genera litigii în instanţe.

„Am discutat dacă vom face publice contractele de concesionare şi privatizare. E un subiect sensibil, fiindcă cei care le semnează au grijă la clauzele care prevăd confidenţialitatea sau secretul comercial. Am solicitat opinia Ministerului Justiţiei şi a unor avocaţi privaţi. Am decis să le facem publice, fiindcă e o materie de rezonanţă pentru cetăţeni.”, a declarat Igor Munteanu.

Totodată, Preşedintele Comisiei a menţionat, că până pe 5 septembrie 2019. consultanţii selectaţi vor prezenta 3 rapoarte preliminare comisiei de ancheta ca până la începutul lunii octombrie să fie audiate în plenul Parlamentului.

Pe 19 iulie, deputaţii au instituit un moratoriu asupra proceselor de privatizare şi au cerut Curţii de Conturi auditarea privatizării Aeroportului Internaţional Chişinău, a Băncii de Economii, a societăţii pe acţiuni Tutun-CTC şi a întreprinderii Gările şi Staţiile Auto.

Comisia de anchetă planifică să extindă lista de dosare cu privatizări prin includerea şi altor obiective asupra cărora este interes din partea cetăţenilor şi astfel încât în a doua iteraţie să avem mai multe tipuri de obiective care să fie evaluate asupra legalităţii privatizărilor.