ECONOMIC

Mold-street: Abateri grave la achiziţiile de produse alimentare pentru şcoli şi grădiniţe

post-img

Administraţia Agenţiei Achiziţii Publice (AAP) se arată îngrijorată de faptul că în pofida unor avertismente şi măsuri restrictive, continuă să se ateste mai multe abateri grave în procesul de aprovizionare cu produse alimentare a instituţiilor de învăţământ şcolare precum şi cele preşcolare.

În consecinţă Agenţia Achiziţii Publice susţine că autorităţile contractante urmează să întreprindă toate măsurile necesare în vedere asigurării atribuirii contractelor de achiziţie publică unor operatori economici care pot dovedi o experienţă corespunzătoare în acest domeniu precum şi nu au abateri profesionale, notează mold-street.com.

Penalităţile nu ajută la eliminarea produselor alimentare necalitative

"Deşi au fost aplicate mai multe penalităţi operatorilor economici care au livrat produse alimentare necalitative, inclusiv au fost incluşi în lista de interdicţie, totuşi se constată faptul că aceştia continuă să aibă relaţii contractuale cu instituţiile statului prin intermediul unor companii recent create în acest sens" se arată într-un comunicat al instituţiiei.

Agenţia Achiziţii Publice însă nu oferă detalii concrete despre instituţiile ce au contractat companii ce sunt în lista de interdicţie.

Totodată Autoritatea menţionează faptul că "art.

22 şi 23 din Legea nr. 131/2015 privind achiziţiile publice, prevăd expres că în cadrul procedurilor de achiziţie publice, autorităţile contractante urmează să prevadă cerinţe faţă de capacitatea economică, financiară, tehnică şi profesională faţă de participanţii la procedurile de achiziţie publică".

La licitaţii vor putea participa doar firme cu experienţă de minimum un an

În consecinţă Agenţia Achiziţii Publice susţine că pentru a nu admite situaţii similare pe viitor, "autorităţile contractante urmează să stabilească, în cadrul procedurilor de achiziţie publică privind achiziţionarea produselor alimentare cerinţe privind demonstrarea capacităţilor şi experienţei ofertanţilor pentru cel puţin un an de activitate".

Totodată AAP afirmă că urmează a fi respectată condiţia imperativă reglementată în pct. 20 din regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1418 din 28.12.2016, care prevede că operatorul economic înscris în Lista de interdicţie sau operatorul economic care are cel puţin un fondator care este sau a fost fondator al unui operatorul economic înscris în Listă nu are dreptul să participe la procedurile de achiziţii publice, iar autoritatea contractantă nu le va atribui contracte de achiziţii publice.

O piaţă de 11 miliarde lei

Datele AAP relevă că în 2018 autorităţile au realizat proceduri de achiziţii publice în valoare totală de 10,51 miliarde lei, cu 1,9 miliarde lei mai mult decât 2017, ceea ce reprezintă o creştere de 22,11%, relevă un raport al AAP. Mai mult de 10% din  totalul achiziţiilor publice au ajuns la 10 contracte de 1,1 miliarde lei.

Analizând informaţia privind repartizarea achiziţiilor publice după tipul obiectului de achiziţie (bunuri/lucrări/servicii) realizate de autorităţile contractante în anul 2018, se observă că au fost procurate: 

- bunuri în valoare de 3.94 miliarde lei, ceea ce reprezintă 37,53% din volumul total de achiziţii; 

- lucrări în valoare de 5,34 miliarde, ceea ce constituie 50,84% din volumul total de achiziţii; 

- servicii în valoare de 1,22 miliarde lei, sau 11,63% din volumul total de achiziţii publice. 

Dacă achiziţiile de bunuri s-au diminuat cu aproape 60 de milioane lei, faţă de anul 2017, apoi cele de servicii s-au majorat cu peste 250 de milioane lei (creştere cu 26%), iar de lucrări – cu 1,58 miliarde lei, sau cu 42%.

Creşterea atât de spectaculoasă are şi o explicaţie – finanţarea mai activă de la bugetul de stat sau cele locale a lucrărilor de reparaţie a drumurilor sau a unor instituţii/clădiri.