ECONOMIC

La Ungheni se fabrică jucării din textile naturale, cu suportul financiar al Uniunii Europene

post-img

La Ungheni, în atelierul Cristinei Lupu se nasc viitorii prieteni ai bebeluşilor şi copiilor din Republica Moldova. Cristina Lupu, creatoarea brandului Bubulino, cucereşte inimile copiilor cu jucării confecţionate din textile naturale, non-alergice şi care cu uşurinţă pot fi încadrate într-o poveste inventată de micuţi.

În 2021, graţie unui grant european, Cristina Lupu achiziţionează mai multe echipamente care vor dezvolta afacerea: maşină de cusut în zig-zag, echipament de umplere a jucăriilor, mobilier specializat şi alte utilaje necesare pentru confecţionarea jucăriilor. Astfel, va fi posibilă semi-automatizarea producţiei, sporirea calităţii, dezvoltarea de noi modele de jucării şi, nu în ultimul rând, crearea a două noi locuri de muncă. 

Grantul, în valoare de 18.367 euro, a fost acordat cu asistenţa financiară a Uniunii Europene în cadrul Programului EU4Moldova: Regiuni-cheie, implementat de PNUD şi UNICEF.

Elefantul a fost prima jucărie creată în atelierul Cristinei Lupu. Jucăria din bumbac, plăcută la atingere, în nuanţă bej, atrage atenţia prin aspectul stilat: „Atelierul nostru este locul unde creăm prieteni pentru copii, creăm personaje cu care copii să adune amintiri şi să trăiască aventuri, creăm amintiri pentru generaţii”.

Ideea de a-şi dezvolta propriul brand a apărut în 2017. Atunci Cristina avea 25 de ani, era în concediu de maternitate şi a simţit nevoia să creeze ceva frumos şi unic. „De câţiva ani împreună cu soţul lansasem un magazin de jucării în Ungheni şi, ulterior, eu am preluat administrarea afacerii. Cu timpul am înţeles că nu vreau să vând doar jucării străine, dar şi să creez jucăriile proprii, autentice. Cercetarea pieţei a arătat că avem puţine jucării din textile, produse în Moldova: câteva afaceri de jucării hand made şi în rest o piaţă plină de produse de  import”.

Cristina Lupu a căutat căi de dezvoltare a ideii şi oportunităţi de finanţare, şi-a făcut un plan de afacere, a identificat nişa de piaţă şi a lăsat loc pentru multă creativitate, pentru a da viaţă unor jucării unice. Aşa se face că din 2019 a început să confecţioneze jucării moi din materiale naturale, sub denumirea de brand Bubulino. 

„Jucăriile noastre (elefanţi, iepuraşi, şoricei) sunt din textile naturale, sunt non-alergice, au hăinuţe cu broderii şi accesorii detaşabile”. Întotdeauna i-a plăcut lucrul manual, dar recunoaşte că nu a cutezat să-şi facă o profesie din aceasta. „Am studiat jurnalismul la Universitate, dar întotdeauna mi-a plăcut lucrul manual şi tot ce ţine de creativitate. Probabil vine din familie, bunica mea coase şi azi ii, prosoape, feţe de masă”, povesteşte Cristina.

În prezent, în atelierul Cristinei Lupu lucrează trei persoane, dar pe viitor numărul angajaţilor va creşte până la cinci. Antreprenoarea recunoaşte că principala provocare e să găsească oameni dedicaţi, cu care să facă echipă. „Este foarte greu să găsesc oamenii potriviţi, ei trebuie să aibă foarte multă răbdare şi dedicaţie. Acum, procesul de umplere a jucăriilor este manual, e foarte meticulos şi ia mult timp ca producere”, explică creatoarea Bubulino.

Graţie grantului acordat în cadrul Programului EU4Moldova: Regiuni-cheie, în valoare de 18.367 de euro, dar şi contribuţia proprie de 2.257 euro, antreprenoarea a achiziţionat noi echipamente care vor ajunge în curând în atelier şi îi  vor permite să-şi diversifice şi semi-automatizeze producerea. „Datorită Programului EU4Moldova: Regiuni-cheie, am cumpărat o maşină de zig-zag care ne va permite să facem decoraţiuni pe hăinuţe, mobilier pentru distribuţia jucăriilor noastre, utilaj pentru mentenanţă, dar şi echipament de umplere a jucăriilor, lucru care acum e făcut manual şi e foarte migălos”. Cu aceste achiziţii, Cristina Lupu îşi va putea aduce afacerea la un nou nivel, va optimiza procesul de producţie şi va lărgi gama de mărfuri. 

Deocamdată, jucăriile Bubulino se vând în două magazine din Ungheni, dar creatoarea intenţionează să le comercializeze şi la Chişinău. Potrivit Cristinei Lupu, multe din comenzi se preiau online, brandul având profil pe reţele sociale. Produsele Bubulino pot fi personalizate, prin brodarea numelui copilului pe jucărie, ceea ce îi atrage pe mulţi părinţi, care hotărăsc să le facă odraslelor lor un cadou unic.

Creatoarea Bubulino recunoaşte că recenziile pozitive ale clienţilor săi o motivează să nu-şi piardă entuziasmul şi să muncească cu dăruire la proiectul său. „Încă mă alimentez emoţional din feedback-ul clienţilor. Este plăcere pură să vezi cum oamenii revin să ne spună că jucăria e plăcută la atingere, le place calitatea. Aprecierea clienţilor ne motivează să nu deviem de la standardele de calitate şi, nu în ultimul rând, ne validează  produsul”, notează Cristina. 

Cristina Lupu este una din cei 28 de beneficiari ai programului de granturi pentru sectorul business din regiunile-cheie Ungheni şi Cahul, ediţia 2020. 16 companii existente, 10 startup-uri şi 2 iniţiative de antreprenoriat social au beneficiat de granturi în valoare de 15.000 - 30.000 euro fiecare.

Un nou apel de granturi pentru antreprenorii din raioanele Ungheni şi Cahul, ediţia 2021, s-a încheiat în luna iunie, dosarele depuse fiind la etapa finală de evaluare. Valoarea totală a granturilor destinate mediului de afaceri din regiunile Cahul şi Ungheni care vor fi oferite în perioada 2020-2024 în cadrul programului este de aproximativ 1,7 mln. euro.

Programul „EU4Moldova: regiuni-cheie” (2019-2024) susţine dezvoltarea social-economică inteligentă, incluzivă şi durabilă în regiunile Cahul şi Ungheni, pentru a asigura cetăţenilor o calitate mai bună a vieţii. Programul are un buget total de 23 mln. euro, este finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) şi Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii (UNICEF).