ECONOMIC

Guvernul susţine comercializarea produselor autohtone şi eliminarea practicilor comerciale neloiale în lanţurile alimentare

post-img

28.02.2018 Comunicat de presă Guvernul susţine comercializarea produselor autohtone şi eliminarea practicilor comerciale neloiale în lanţurile alimentare Cabinetul de miniştri a aprobat astăzi un proiect de lege care prevede modificarea Legii cu privire la comerţul interior şi a Codului contravenţional. Documentul a fost elaborat de Ministerul Economiei şi Infrastructurii şi a fost prezentat în cadrul şedinţei de Guvern.

„Obiectivele urmărite de acest proiect de lege constau în crearea unui mecanism transparent de funcţionare a tranzacţiilor comerciale între furnizor şi comerciant, orientat spre contracararea practicilor comerciale neloiale în lanţurile alimentare şi susţinerea comercializării produselor autohtone prin promovarea consumului de alimente locale”, a explicat ministrul Chiril Gaburici.

Astfel, proiectul de lege urmăreşte eliminarea unor probleme constante ce apar în procesul de aplicare a prevederilor actuale ale art. 211 - Relaţia dintre furnizorul şi comerciantul produselor alimentare din Legea comerţului interior. Mai exact, se propune revizuirea termenului maxim de achitare a produselor alimentare livrate prin clasificarea acestuia în 3 categorii, în funcţie de termenul de valabilitate al produsului alimentar.

Un alt amendament ţine de permiterea returului de produse alimentare conforme şi a căror dată limită de consum/data durabilităţii minimale depăşeşte 180 de zile inclusiv, cu condiţia că până la data respectivă a rămas nu mai puţin de 1/4 din acest termen. Totodată, urmează să fie introdusă obligativitatea faţă de comerciant să achiziţioneze şi să acorde spaţii pentru expunerea produselor alimentare autohtone de cel puţin 50% din lungimea lineară a raftului, corespunzător fiecărei categorii de produse alimentare, lista cărora va fi aprobată şi revizuită anual de către Guvern.

De asemenea, proiectul de lege prevede limitarea reducerilor comerciale solicitate de către comerciant furnizorului de produse alimentare. Astfel, acestea nu vor depăşi 10% din preţul de vânzare al furnizorului. Documentul, însă, prevede o excepţie de la această normă în cazurile în care furnizorii produselor alimentare solicită din proprie iniţiativă comerciantului prestarea serviciilor de marketing şi publicitate. Totodată, pentru a se asigura că comercianţii nu vor face abuz de această excepţie, se stipulează că serviciile de marketing şi publicitate se vor presta în baza unui contract încheiat aparte de contractul de achiziţie, iar perioada/durata acestor servicii nu poate depăşi 60 de zile anual (aceste zile pot fi distribuite pe parcursul anului în funcţie de voinţa furnizorului corelată cu interesul de a-şi promova un oarecare produs).

Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative urmează să fie examinat şi aprobat de către Parlament.