ECONOMIC

Firme private, cu subvenţii de stat în transportul public. Iurie Topală respinge acuzaţiile aduse de primarul Ion Ceban

Afaceri private, dar cu subvenţii de la stat în transportul public de călători. Primarul Ion Ceban vrea să rezilieze conctractele cu firmele care administrează rutele 10, 28 şi 23. El susţine că acestea sunt profitabile, dar primesc şi subvenţii. Ion Ceban acuză administratori de scheme frauduloase, iar printre cei vizaţi este şi fostul director de la Calea Ferată, Iurie Topală. Acesta recunoaşte că firma aparţine familiei sale.

„- Rutele care au ajuns la privat sunt încă şi subvenţionate de municipalitate?” a întrebat astăzi primarul Ion Ceban.

„-Aşa este, aceaşi formulă de calcul cum primeşte primăria...Noi le plătim pentru asta”, a răspuns Vitalie Copaci, şef al Parcului Urban de Autobuze.

Ion Ceban s-a revoltat după ce a auzit de subvenţii, deşi povestea e veche, iar el a fost consilier municipal. Primăria dă 11 milioane de lei pentru ruta 23 şi în jur de şase milioane pentru rutele 10 şi 28. Autobuzele de pe trasee sunt gestionate de două firme.

„Cine stă în spate? Topală Iurie. Nu este de ajuns că s-au luat rutele care sunt cele mai profitabile, noi încă le dăm bani pentru asta, aflăm scheme de genul astă una după alta”, a mai spus primarul.

„Tariful este cel aprobat de CMC, persoanele cu facilităţi au dreptul de a fi transportaţi”, a mai spus Vitalie Copaci.

Primarul a cerut rezilierea contractelor. Iurie Topală, fost director la Căile Ferate, a respins acuzaţiile şi recunoaşte că autobuzele de pe rutele 28 şi 10 sunt administrate de fiica lui. Pe traseu ar fi rămas puţine maşini din cauza pierderelor foarte mari. Topală susţine că familia sa a dorit să rezilieze  contractul cu Primăria, însă autorităţile iar fi cerut să aştepte pană se va găsi o soluţie.

„Noi am cerut rezilierea, nu mai vrem biss. vreau să mă retrag. Niste aberaţii, faceţi matematica, cât îmi dă mie pentru o maşina şi cât costa o maşina la parc”, ne-a declarat Iurie Topală.

Primarul Ion Ceban promite că vor fi alţi operatori publici sau privaţi pe liniile cu probleme. Nu se ştie însă nici cine şi nici când.

Parcul Urban de autobuze Chişinău are 103 maşini care circulă pe rutele urbane şi interurbane.