ECONOMIC

Expert: Creşterea competitivităţii produselor moldoveneşti şi investiţiile ar impulsiona şi mai mult exporturile în UE

post-img

După nenumăratele restricţii instituite de către Federaţia Rusă din 2005 încoace, companiile moldoveneşti s-au reorientat pe piaţa din UE, iar în prezent, cota exporturilor pe piaţa comunitară este de 63%, în timp ce în CSI se atestă o schimbare lentă. O revenire totală a exportatorilor pe piaţa din Federaţia Rusă este imposibilă în condiţiile în care nişa a fost ocupată de alte state cu produse mai competitive faţă de cele moldoveneşti.

Este opinia exprimată în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic” de către directorul de programe IDIS Viitorul, Viorel Chivriga. Potrivit lui, Acordul de Asociere cu UE a avut un impact pozitiv pentru comerţul extern al Republicii Moldova. „Avem aproximativ 1400 de companii care exportă cu succes pe piaţa comunitară, peste 2100 de poziţii tarifare, care se regăsesc la export, iar unele poziţii tarifare sunt acoperite integral în cadrul unor cote. Datele privind nivelul exporturilor şi importurilor în semestrul unu al anului 2017 arată că Republica Moldova revine la poziţia pe care a avut-o în 2012, 2013.

Asistăm şi la o schimbare calitativă a prestaţiei instituţiilor de stat. Un exemplu este Serviciul Vamal care a eliminat barierele din calea exportatorilor fiind anulate peste 140 de ordine inutile, multe dintre ele fiind nocive pentru antreprenori. În prezent, administrarea vamală este cu mult mai bună, iar veniturile la buget sunt în creştere”.

Directorul de programe a enumerat două aspecte la care ar trebui să atragă atenţia autorităţile pentru majorarea exporturilor. Este vorba de atragerea investiţiilor şi promovarea insistentă a mărfurilor şi produselor moldoveneşti. „Este un gol, care trebuie umplut cu maximă atenţie. Avem produse şi bunuri care sunt competitive, dar avem nevoie de nişte politici de promovare a acestora pe pieţele externe”.