ECONOMIC

Din 2020, accizele aplicate la importul maşinilor de lux ar putea creşte considerabil. Ce spun experţii

post-img

Baza impozabilă a accizei aplicată la valoarea autoturismelor importate în Republica Moldova va fi extinsă. Dacă până acum, legislaţia fiscală prevedea aplicarea unei accize suplimentare de 2% pentru maşinile mai scumpe de 1,5 milioane de lei, din 2020, această taxă va fi aplicată pentru maşinile de la 600.000 de lei în sus.

Astfel, cu cât mai scumpă va fi maşina, cu atât mai mare va fi cota accizei suplimentare. Modificările sunt prevăzute în noua politică bugetar-fiscală, elaborată şi publicată pentru consultări publice de ministerul Finanţelor.

Astfel, pentru o importul unei maşini de peste 600.000 de lei se va achita o acciză de 2%, pentru o maşină de peste 700.000 de lei – 3%, pentru o maşină de peste 800.000 de lei – 4%, iar pentru o maşină mai scumpă de peste 1,8 milioane de lei – 10%.



Prin această măsură va fi asigurată o echitate fiscală şi socială, prin redistribuirea veniturilor, de la persoanele cu capacitate mai mare de plată (achitarea accizului suplimentar) către persoanele social vulnerabile (prin intermediul politicilor de cheltuieli sociale).
 
Potrivit proiectului, în anul 2018 pentru 79 de maşini cu o valoare mai mare de 1,5 mil. lei, au fost încasate la bugetul de stat aproximativ 2 mil. lei.
 
Dacă va fi implementată măsura, atunci vor fi impozitate  aproximativ 1 100 autoturisme anual, ceea ce reprezintă 4% din total autoturisme importate într-un an. Astfel, se preconizează că va fi încasat suplimentar la buget circa 60 mil. lei.
 

Ce spun experţii


Expertul Oleg Tofilat susţine logica acestei intervenţii, menţionând că este normal să impozităm luxul.

„Una din funcţiile politicii bugetare este de a asigura o redistribuire a resurselor, de a-i face pe cei care au mai mult să contribuie mai mult în comparaţie cu cei care au mai puţin. Ăsta este un principiu universal. Micile mele rezerve ar fi faţă de efectul această politică, adică cât de mari sunt şansele de a o implementa eficient. Dacă intenţiile ministerului vor reuşi să fie implementate, eu doar o să mă bucur.

Când se măresc accizele, poate să se schimbe comportamentul consumatorului. Poate să se întâmple ca cei care importă maşini noi să devină mai puţini competitivi, decât oportunitatea de a cumpăra, de exemplu, aceleaşi maşini, la mâna a doua din străinătate. Uneori, dacă exagerăm cu impozitarea sau nu suntem bine pregătiţi cu transpunerea practicilor de impozitare, putem avea o modificare a comportamentului consumatorului, respectiv nu ne vom atinge scopul”, a declarat pentru TVR MOLDOVA Oleg Tofilat, expert în politici de transport.
 
Contactat de reporterul TVR, economistul Veaceslav Ioniţă spune că, în opinia sa, cea mai bună soluţie este  aplicarea TVA-ului şi nu a accizelor, la importul maşinilor, însă dacă e să fie accize, atunci este normal ca accizele să se majoreze gradual în funcţie de valoarea maşinii.

„La maşinile scumpe, acciza per valoarea maşinii este de undeva 10 ori mai mică decât la maşinile ieftine. Iese că persoanele sărace, raportat la valoarea maşinii, plătesc accize de până la 10 ori mai mari decât cele bogate, ceea ce nu este corect. Sistemul actual de accizare este discriminatoriu pentru oamenii săraci, este unul care favorizează excesiv oamenii bogaţi.

Eu consider că cel mai ok ar fi să fie introdus TVA-ul, dar dacă nu este introdus, atunci o soluţie alternativă ar fi într-adevăr majorarea treptată a accizelor, în funcţie de valoarea maşinii. Ceea ce avem este un handicap pe care îl avem de ani de zile şi de mai multe ori am vorbit că e o problemă. Această soluţie este alternativă, nu este cea mai bună, dar cu certitudine este mult mai bună decât ceea ce avem. În prezent avem o situaţie foarte proastă”, spune Veaceslav Ioniţă.