DCFTA: A fost lansat proiectul „Export Morning”, destinat întreprinderilor care vor să exporte eficient
Sursa foto:dcfta.md Vizualizari:

DCFTA: A fost lansat proiectul „Export Morning”, destinat întreprinderilor care vor să exporte eficient

Proiectul Uniunii Europene „Vizibilitate şi comunicare pentru acţiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (AA/DCFTA)”, în parteneriat cu Agenţia de Investiţii, a lansat programul „Export Morning”, adresat întreprinderilor autohtone interesate să-şi extindă competenţele şi să-şi crească nivelul de competitivitate în vederea efectuării unui export eficient.

Ieri a avut loc prima sesiune din cadrul programului „Export Morning”, dedicată României. La eveniment au participat Şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova, Peter Michalko, Secretarul de Stat pentru Domeniul Infrastructurii Calităţii şi Cooperării Internaţionale, Iuliana Drăgălin, Directorul General al Agenţiei de Investiţii, Rodica Verbeniuc, liderul de echipă al Proiectului finanţat de Uniunea Europeană Vizibilitate şi Comunicare pentru AA/DCFTA, Raluca Costache, şi zeci de agenţi economici.

Expertul Proiectului finanţat de Uniunea Europeană Vizibilitate şi Comunicare pentru AA/DCFTA, Andrei Crigan, a vorbit despre avantajele României pentru exportatorii din Republica Moldova, oferind informaţii ample despre situaţia economică din ţara vecină şi profilul consumatorului român. De asemenea, în cadrul sesiunii s-a discutat despre dinamica şi structura pieţei României, dar şi procedurile şi cerinţele faţă de exportatori moldoveni care vor să intre pe piaţa de peste Prut.

În context, mai multe companii cu o vastă experienţă în a exporta produse în România şi-au expus istoriile de succes. Astfel, Agenţia de Investiţii a încurajat agenţii economici din ţara noastră să valorifice pe deplin facilităţile oferite de încheierea acordurilor comerciale bilaterale precum Acordul de Liber Schimb cu Uniunea Europeană.

Programul „Export Morning” presupune organizarea, timp de un an, a 12 sesiuni practice pentru companiile exportatoare sau cele interesate de a iniţia această activitate, axate pe valorificarea mai eficientă a oportunităţilor de export pe care le oferă pieţele de desfacere identificate drept prioritare pentru Republica Moldova.

Sesiunile se vor desfăşura lunar, iar fiecare dintre ele va fi dedicată unei ţări, care prezintă un interes sporit pentru exportatorii moldoveni. Fiecare destinaţie de export va fi prezentată prin prisma descrierii pieţei cu amănuntul, a pieţelor de nişă, a vânzărilor pe pieţele B2B şi B2C, a profilării concurenţilor, dar şi a istoriilor de succes. Următoarele sesiuni vor viza Polonia, Bulgaria, Franţa, Germania, ca destinaţii de export.

Scopul programului „Export Morning” este de a cunoaşte şi a aprecia nivelul de pregătire a antreprenorilor autohtoni şi de a le oferi acces la o platformă interactivă de discuţii şi schimb de bune practici, unde vor fi prezentate informaţii tehnice legate de export (statistici, informaţii privind regimuri comerciale, vamale etc.), studii de piaţă relevante, soluţii concrete de înlăturare a barierelor din calea exportatorilor.

Despre DCFTA

În 2015, Republica Moldova şi Uniunea Europeană au semnat Acordul de Asociere, care a dus la crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA) între ambele părţi. DCFTA a avut drept scop eliminarea barierelor tarifare şi non-tarifare din calea comerţului dintre Moldova şi UE. Astăzi, Uniunea Europeană este cel mai important şi de încredere partener comercial al Republicii Moldova, 2/3 dintre veniturile obţinute din export provenind de la consumatorii europeni.

Despre exporturile în România

În 2018, România a fost principala piaţă de desfacere pentru mărfurile din Republica Moldova, cu o pondere de 29,27% din totalul exporturilor moldoveneşti, urmată de Italia şi Germania. Valoarea exporturilor din Republica Moldova pe piaţa românească s-a ridicat la 792,3 milioane de dolari, de 3,5 ori mai mult faţă de livrările realizate pe cea mai mare piaţă ca mărime din est – cea a Federaţiei Ruse. Cele mai populare mărfuri moldoveneşti pe piaţa din România: fibre de sticlă (inclusiv vata de sticlă) şi articole din aceste materiale, cabluri industriale, părţi din încălţăminte, tălpi interioare detaşabile, articolele textile, recipiente din sticlă, mobilier, zahăr din trestie sau sfeclă, produse de brutărie şi patiserie, seminţe de floarea-soarelui, seminţe de rapiţă, struguri proaspeţi sau uscaţi etc.

Similare
RECOMANDĂRI