ECONOMIC

Deprecierea leului va duce la scumpirea carburanţilor? Explicaţia unui expert

post-img

Leul moldovenesc a înregistrat în luna aprilie 2019 cea mai mare depreciere din ultimii 3 ani. Un euro a depăşit pragul de 20 de lei, iar pentru astăzi, Banca Naţională a stabilit un curs de 20 de lei şi 15 bani pentru un euro, şi 17,90 lei pentru un dolar.

Experţii spun că se poate vorbi despre o majorare a preţurilor la mărfuri şi servicii. Un subiect sensibil pentru cetăţenii R. Moldova este şi preţul la combustibili, iar în ultimele zile unii se întreabă dacă ne-am putea aştepta la o majorare şi în acest domeniu.

Expertul economic Veaceslav Ioniţă spune că tendinţa de depreciere a leului moldovenesc faţă de euro şi dolar nu ar trebui să influenţeze la ziua de astăzi, preţurile benzinei şi a motorinei.

Răspuns scurt pe doi, la ziua de astăzi nu sunt factori obiectivi de majorare a preţului la carburanţi”, se arată convins expertul IDIS Viitorul.

Economistul spune că, în Republica Moldova, preţul la carburanţi este aproximativ acelaşi începând cu august  2018, iar la ziua de astăzi, dacă preţul petrolului pe piaţa internaţională nu se va majora, atunci nici în ţara noastră nu ar trebui să se întâmple acest lucru.

Acum Banca Naţională a intervenit şi cursul s-a calmat. Dacă va continua (tendinţa de depreciere a leului), evident vom asista la o majorare a  preţului, dar la noi preţul carburanţilor mai tare este afectat de evoluţia preţului la petrol pe piaţa internaţională. Cursul valutar influenţează, dar nu atât de puternic.

Până când, în opinia mea, ţinând cont de faptul că petroliştii au avut nişte venituri mai mari în lunile de iarnă, nu ar trebui să fie majorate preţurile
”, explică economistul.

Totuşi, Veaceslav Ioniţă aminteşte despre faptul că recent a fost schimbată metodologia de reglementare a pieţei petroliere, iar acest fapt ar putea să ne aducă unele „surprize”:  

Dacă înainte era nevoie de decizia ANRE-ului pentru majorarea preţului plafon, acum nu mai este nevoie. Comercianţii pot în orice zi să majoreze preţul daca pot justifica acest lucru. Teoretic, lor li s-a dat mână liberă să majoreze preţurile.

Însă, obiectiv, astăzi nu sunt premise pentru a se întâmpla acest lucru. Piaţa poate funcţiona şi la acest preţ
”, mai spune expertul IDIS Viitorul.

Totuşi, de menţionat că la începutul lunii aprilie, preţurile petrolului la nivel internaţional au urcat la cele mai ridicate niveluri din 2019, după semnale pozitive din economia mondială şi oferta mai scăzută, care au făcut ca ambele contracte de referinţă, Brent şi WTI, să înregistreze cele mai mari creşteri trimestriale din ultimii aproape zece ani.

Majorarea cotaţiilor, are loc pe fondul diminuării producţiei OPEC şi al sancţiunilor impuse Venezuelei de administraţia americană.

Conform datelor ANRE, în luna ianuarie a acestui an, preţul mediu de import al unei tone de benzină a fost de 531,8 dolari SUA/tona, iar în aprilie a ajuns la 689,9 dolari SUA/tonă.

Preţurile la motorină au avut aceeaşi evoluţie ca şi la benzină, astfel, preţul mediu ponderat de import reflectat în dolari SUA/tona în luna aprilie s-a majorat în comparaţie cu luna ianuarie de la 569,9dolari SUA/tonă la 657,9 dolari SUA/tonă.

Conform datelor ANRE, Piaţa produselor petroliere din Republica Moldova este asigurată din importul acestora de la principalii furnizori din regiune. În semestrul I al anului 2019, cantitatea totală importată de produse petroliere a constituit 377 726,70 tone, din care motorină 268765,73 tone, benzină 80 134,37 tone şi gaz lichefiat 28 826,60 tone.


Citeşte şi: 

Experţii economici spun că devalorizarea monedei naţionale poate duce la scumpiri la produse şi servicii

 

Reacţia BNM, după ce euro a ajuns să coste peste 20 de lei şi continuă să crească

 

Roman Chircă: Se creează o panică exagerată în jurul deprecierii leului din ultimele zile