ECONOMIC

CRJM: Cei mai mari beneficiari ai mecanismului 2% sunt organizaţii nu foarte vizibile

post-img

În primii doi ani de implementare a mecanismului de desemnare procentuală, se observă, în principal, prezenţa masivă a organizaţiilor cu implicare pe domeniul social. În acelaşi timp, fiind analizată lista beneficiarilor cu cele mai mari sume, se constată că unii angajatori, printre care autorităţi de stat sau companii comerciale, cu un număr potenţial mare de angajaţi, au reuşit să-şi convingă angajaţii să direcţioneze sumele provenite din desemnarea procentuală către ONG-urile afiliate acestora. Concluziile se regăsesc într-un raport al Centrului de Resurse Juridic, realizat la doi ani de implementare a mecanismului 2% în Republica Moldova.

Potrivit studiului, printre cei mai mari beneficiari ai mecanismului în primii doi ani se regăsesc organizaţii care nu sunt foarte vizibile şi cunoscute în sectorul asociativ. În opinia autorilor, acest lucru poate afecta serios sustenabilitatea mecanismului de desemnare procentuală. Or prezenţa masivă în liste a unor organizaţii afiliate care mai degrabă desfăşoară activităţi în interes corporativ al membrilor, de sindicat sau platformă politică, poate descuraja contribuabilii să susţină activitatea organizaţiilor societăţii civile. În acelaşi timp, acest lucru afectează credibilitatea organizaţiilor societăţii civile şi a mecanismului 2%.

Raportul mai denotă că în 2018, unele categorii de contribuabili au fost în continuare excluse de la dreptul de a desemna procentual, cum ar fi contribuabilii care practică activităţi profesionale – avocaţii, notarii, executorii judecătoreşti, mediatorii, precum şi cei care practică activitate de întreprinzător, deşi limitările din lege au fost, în general, excluse.

Pe parcursul anului trecut, contribuabilii au avut experienţe diverse legate de procedura de desemnare. În timp ce unii au găsit procedura de desemnare ca fiind una simplă, alţii au întâmpinat dificultăţi. Unele persoane intervievate au semnalat anumite nereguli cu care s-au confruntat în procesul de desemnare, în special: intenţia unor inspectori fiscali sau angajatori de a influenţa contribuabilii de a redirecţiona o parte din impozitul pe venit către o organizaţie anume.

Autorii raportului recomandă organizarea campaniilor de informare şi promovare a mecanismului 2% atât la nivel naţional, cât şi local de către organizaţiile beneficiare şi de către autorităţi. O altă recomandare este ca Serviciul Fiscal de Stat să instruiască angajaţii, pentru a comunica persoanelor fizice contribuabili despre posibilitatea de a direcţiona procentual unei organizaţii din Lista beneficiarilor 2% precum şi asigurarea liberului consimţământ al contribuabilului, dar şi a confidenţialităţii desemnării.