ECONOMIC

Criza COVID are impact asupra întregului lanţ valoric al industriei turismului

post-img

Filiera turismului din Moldova a arătat semne promiţătoare de creştere constantă în ultimii patru ani, datorită eforturilor continue în marketingul destinaţiei, dezvoltarea produselor şi politicile modernizate care susţin industria turismului intern şi receptor.

Apoi a venit criza pandemiei COVID-19, care are impact asupra întregului lanţ valoric al industriei turismului din Republica Moldova, s-a menţionat joi, 6 august, la cea  de-a patra ediţie a Forumului ANTRIM pentru Turism Receptor şi Domestic 2020, transmite IPN.

Doina Nistor, directorul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanţat de USAID, Guvernul Suediei şi UK, a menţionat că sectorul turismului este astăzi în faţa unei provocări şi este necesară o relansare. Potrivit ei, din 2016 se înregistrează o balanţă pozitivă pentru această industrie, ajungându-se la cifra de 500 de milioane de dolari în turismul atât receptor, cât şi emiţător. Doar cheltuielile străinilor în Moldova reprezintă în jur de 80% din cele 500 de milioane înregistrate până la criză. „În Moldova avem peste 4,4 milioane de vizitatori, dintre care turişti sunt consideraţi 1,7 milioane – cifra este pentru anul 2018. Această creştere a fost susţinută inclusiv şi de regimul liberalizat de vize, asocierea cu UE, promovarea turismului”, a notat Doina Nistor.

Pierderile înregistrate în condiţiile pandemiei sunt mari. O estimare arată că scăderile de vânzări în turism sunt între 65% şi 85%, iar pierderile sunt estimate la circa 350 de milioane de dolari. În opinia sa, în actualele condiţii contează securizarea investiţiilor deja făcute, de exemplu în pensiuni rurale, vinării, ca niciuna din aceste afaceri să dea faliment.

„Vrem să aducem oferta turistică în spaţiu digital. Avem 18 website-uri pe care le dezvoltăm pentru pensiunile rurale. Integrăm pluginuri care ţin de rezervările online. Turistul acum este leneş, el vrea să facă un search online şi să facă o rezervare directă la pensiuni şi nu mai vrea să meargă prin site-uri suplimentare, care fac rezervări”, explică Doina Nistor. Potrivit ei, prioritatea este redeschiderea turismului, în condiţii sigure.

Iulia Costin, director general al Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, a menţionat că printre priorităţile ODIMM pentru sectorul turismului se numără implementarea unui program de susţinere a caselor rurale. O altă prioritate este susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii în elaborarea produselor turistice autohtone cu valoarea adăugată ridicată întru dezvoltarea clusterelor în destinaţiile turistice. ODIMM îşi mai propune să acorde susţinere întreprinderile mici şi mijlocii în modernizarea, amenajarea atracţiilor, popasurilor şi alte locaţii turistice. O prioritate o constituie dezvoltarea instrumentelor privind digitalizarea turismului.