ECONOMIC

Comisie: Tutun CTC a fost adusă într-o stare deplorabilă, prin favorizarea importatorilor şi defavorizarea producătorilor autohtoni

post-img

Comisia parlamentară de anchetă pentru analiza privatizărilor şi concesionărilor din perioada 2013-2019 a audiat, astăzi, 22 octombrie, noi martori pe cazul înstrăinării ilicite a bunurilor statului, şi totodată a examinat Proiectele Rapoartelor privind modernizarea şi eficientizarea activităţii Î.S. Gările şi Staţiile Auto şi S.A. Tutun CTC.

La audieri au fost invitaţi şi audiaţi reprezentanţi APP - Maria Şendilă, Şef Direcţie şi Dorina Cebotarean, Şef Direcţie, secretar al Comisiei de privatizare S.A. Tutun CTC – care nu s-a prezentat la şedinţă, precum şi Iurie Moroz - administrator la S.R.L. Gările Auto Moderne, Iurie Uşurelu – Preşedintele Consiliului S.A. Tutun CTC în perioada 2016-2019.

În urma examinării Proiectului de Raport privind modernizarea şi eficientizarea activităţii Î.S. Gările şi Staţiile Auto (GSA), Comisia de anchetă a constatat un şir de încălcări în acest caz şi anume, - guvernul Filip a reuşit cu o viteză exemplară să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată şi pe alocuri absurdă - să iniţieze un PPP; să desfăşoare un concurs viciat, cu multiple încălcări a legislaţiei; să semneze un contract de PPP nociv interesului public şi să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligaţiilor de către partenerul privat.

Concursul de selectare a PPP a fost câştigat, printr-o singură ofertă, de o asociaţie compusă din:

1. SRL ”Gările Auto Moderne” – o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta;

2. FPC Exfactor SRL – o întreprindere notorie în Republica Moldova din domeniul construcţiilor;

3. Luka Muco – un cetăţean al SUA.

În pofida termenului extrem de scurt pentru a pregăti şi înainta o ofertă cu o valoare de 200 mil. lei, FPC Exfactor s-a retras dintre fondatorii SRL ”Gările Auto Moderne” la jumătate de an după semnarea contractului de PPP, declarând în presă că nu mai are interes în proiect.

Însă modul în care ofertantul a reuşit să pregătească o atare ofertă în 47 de zile ar trebui sa prezinte un interes nemijlocit pentru o eventuală anchetă penală.

Bizare sunt şi conexiunile FPC Exfactor cu un anumit cetăţean, Ilan Şor şi grupul lui de companii, un exemplu similar s-a produs şi în cazul concesiunii Aeroportului Internaţional Chişinău.

Acest fapt trezeşte suspiciunea rezonabilă, că FPC Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca paravan pentru grupul Şor de a prelua Î.S. GSA, cu rulaje de 400 mil. lei anual.

Preşedintele Comisiei parlamentare de anchetă, Igor Munteanu, a comentat stilul asemănător a mai multor cazuri cercetate de deputaţi:

”Se atestă o practică vicioasă a APP de iniţiere şi selectare a partenerului privat în PPP sau proiecte de privatizare, unde după câştigarea concursului, persoanele juridice care corespundeau formal unor rigori iniţiale elevate, în urma unor contracte extrem de permisive pot ceda cota - parte către persoane fizice sau juridice mult mai puţin calificate. Această practică este observată şi în cazul concesiunii Aeroportului Internaţional Chişinău, şi în cazul privatizării Air Moldova”.

Membrii Comisiei au depistat mai multe neconformităţi, neglijenţe şi abuzuri, care sunt temeiuri suficiente pentru a declara PPP-ul de modernizare a Gărilor şi Staţiilor Auto un proiect cu grave încălcări de procedură şi străin interesului public.

Deputaţii au menţionat, că este necesar de a fi investigat, de ce în textul contractului a fost folosită noţiunea de ”garanţie” şi nu ”garanţie bancară”, aşa cum prevede norma legală.

”Substituirea normelor legale în contract din ”garanţii bancare” în ”poliţă de asigurare” presupune o interpretare abuzivă a prevederilor normative de către comisia de selectare şi de către APP şi riscă să aducă prejudicii statului în proporţii deosebit de mari” – a ţinut să precizeze Preşedintele Comisiei de anchetă C51, Igor Munteanu.

Totodată, Comisia de anchetă a audiat Raportul preliminar de evaluare a concursului comercial de înstrăinare a acţiunilor deţinute de stat în ”Tutun-CTC” S.A.

Comisia a constatat, că întreprinderea a fost adusă sistemic, de către fosta guvernare, într-o stare financiară deplorabilă, prin favorizare prin lege a importatorilor şi defavorizarea producătorului autohton.

Evaluarea ofertelor de privatizare a fost pur formală şi Planurile de dezvoltare a ofertanţilor nu prevedeau sume şi termeni concreţi de efectuare a investiţiilor.

În urma audierii raportorilor, Comisia de anchetă a votat în unanimitate pentru aprobare şi propunerea Rapoartelor spre audiere în plenul Parlamentului.