ECONOMIC

Calea Ferată din Moldova vrea să reabiliteze 250 kilometri de cale ferată

post-img

Calea Ferata din Moldova (CFM) intenţionează să utilizeze banii din împrumuturile de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru un proiect de reabilitare a segmentului de cale ferată de circa 250 kilometri Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiuleşti.

Potrivit întreprinderii, licitaţia pentru această reabilitare a infrastructurii feroviare este planificată să fie lansată în trimestrul trei al anului 2018, se va baza pe Proiect, iar lucrările de construcţie vor fi realizate conform angajamentelor contractantului, notează mold-street.com.

Cine poate concura

BERD însă precizează că licitaţia pentru aceste contracte este prevăzută să înceapă pe 15 august 2018, iar proiectul propus, are un cost total estimat de 100,75 milioane de euro.

Până atunci CFM invită companiile interesate şi calificate în proiectarea şi realizarea unor astfel de lucrări să participe la o prezentare de proiect în cadrul căruia întreprinderea va prezenta strategia de achiziţii şi implementare şi va colecta opiniile potenţialilor ofertanţi.

Prezentarea este planificată pentru 20 iunie 2018 în incinta CFM, iar după aceasta va fi organizată o vizită la faţa locului pe ruta Chişinău-Bender-Basarabeasca-Etulia.

Totodată CFM anunţă că licitaţia va fi organizată în conformitate politicile şi regulile de achiziţii ale BERD şi vor fi deschise firmelor din orice ţară, iar veniturile din împrumutul băncii nu pot fi utilizate în scopul plăţii către persoane sau entităţi, pentru orice import de bunuri, dacă o astfel de plată sau import este interzisă printr-o decizie a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite luată în temeiul capitolului VII din Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite sau în conformitate cu o lege a reglementării oficiale a ţării cumpărătorului.

Circulaţia feroviară ar putea fi suspendată

CFM este într-o situaţie dificilă. Astfel din cele 139 de locomotive existente, 134 şi-au depăşit durata normată de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată şi necesită reparaţie capitală, iar peste cinci ani circulaţia pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimii 5-6 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi de circa un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internaţional. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la 300 de milioane euro.

Amintim că Proiectul de finanţare a achiziţiei de locomotive şi de modernizare a CFM este din 2014, iar suma totală a împrumutului este de 105 milioane de euro, inclusiv 50 de milioane din partea BERD şi 50 de milioane euro din partea BEI. De asemenea, este prevăzută şi o asistenţă tehnică nerambursabilă de 5 milioane euro din Fondul de Investiţii de Vecinătate al UE (NIF) pentru a co-finanţa achiziţionarea de locomotive noi.

Prima parte a contractului prevede achiziţionarea a 11 locomotive diesel electrice potrivite atât pentru transportul de pasageri, cât şi pentru cel de mărfuri. De asemenea, urmează a fi cumpărate echipamente de întreţinere aferente. Licitaţia a fost anunţată încă la începutul anului 2017, dar nici până acum nu a fost anunţat cine va livra locomotivele.

A doua parte a contractului vizează reabilitarea infrastructurii feroviare. Lucrările de reabilitare vor fi concentrate asupra coridoarelor Bender-Chişinău-Ungheni-Bălţi-Ocniţa şi Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiuleşti.