CULTURĂ

Plovdiv şi Matera sunt capitalele europene ale culturii în 2019

post-img

Istorie bogată, patrimoniu cultural remarcabil şi o privire asupra viitorului: aşa pot fi descrise Plovdiv (Bulgaria) şi Matera (Italia), cele două capitale ale culturii în 2019.

Plovdiv

Este primul oraş bulgar care va deţine titlul de „Capitală europeană a culturii”. Situat în centrul Bulgariei, Plovdiv este al doilea oraş ca mărime al ţării, cu o populaţie de aproximativ 345.000 de locuitori.

Eurodeputatul Andrey Kovatchev, membru din grupul PPE, a declarat că „după preşedinţia Consiliului UE (deţinută în perioada ianuarie-iunie 2018), Plovdiv 2019 va fi următorul eveniment major şi semnificativ pentru Bulgaria”.

Sloganul dedicat oraşului Plovdiv din acest an este „împreună” şi cuprinde patru platforme tematice: „contopirea”, „transformarea”, „renaşterea”, „relaxarea”.

„Contopirea” se axează pe integrarea grupurilor etnice şi a minorităţilor şi are ca obiectiv să reunească mai multe generaţii şi grupuri sociale. „Transformarea” re-gândeşte şi revigorează spaţiile urbane uitate. „Renaşterea” are drept scop păstrarea patrimoniului istoric şi extinderea accesului la cultură. „Relaxarea” promovează viaţa durabilă cu un ritm lent, o alimentaţie lentă şi o economie ecologică, anti-consumeristă şi anti-capitalistă.

Municipalitatea are în plan peste 300 de proiecte şi aproape 500 de evenimente în peste 70 de locuri din oraş. „Peste două milioane de turişti urmează să viziteze Plovdiv în 2019”, prevede deputatul european Andrey Kovatchev.

Matera

Oraşul are o populaţie de 60.000 de locuitori şi este situat în sudul Italiei. Este cunoscut pentru peşterile din Sassi, incluse pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.

Eurodeputatul Piernicola Pedicini, membru din grupul EFDD, este de părere că acest titlu reprezintă o oportunitate pentru Matera de a promova atracţiile sale naturale şi istorice: „Oamenii vor avea posibilitatea de a admira frumuseţea caselor sculptate în stâncă, a bisericilor subterane, a catedralei din secolul al XIII-lea şi peisajele incredibile care înconjoară oraşul”.

Sloganul oraşului Matera în 2019 este „deschis către viitor!” şi cuprinde cinci teme principale: „viitorul antic”, „continuitate şi întreruperi”, „reflecţii şi conexiuni”, „utopii şi distopii”, „rădăcini şi căi”. În acest context, sunt în desfăşurare două proiecte pilot: „I-DEA", dedicat cercetării şi reprezentării istoriei culturale, artistice şi antropologice a regiunii şi „Şcoala de design deschis", un laborator de proiectare, experimentare şi inovaţie interdisciplinară.