CULTURĂ

Întâlnire cu echipa de creaţie a spectacolului „Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal”, la Teatrul Naţional ”Mihai Eminescu”

post-img

Teatrul „Mihai Eminescu” organizează la data de 1 iulie, ora 11:00, o întâlnire cu echipa de creaţie a spectacolului „Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal” de Matei Vişniec. Ultima premieră din această stagiune este o farsă cu accente tragice extraordinare.

"Am scris mereu pentru a nelinişti şi nu pentru a calma… Noi, românii, am fost maeştrii umorului macabru. Se practica auto deriziunea fără limite. La noi, râsul a fost un mod de a supravieţui…"
Matei Vişniec

La TNME, într-un decor gri-pământiu, se recompune fresca unei epoci îngrozitoare despre care se ştie doar foarte, foarte puţin: personaje cu chipuri mohorâte şi surmenate iau în colimator delirul societăţii totalitare şi schizofrenice, debilismul dogmelor ideologice, falsurile formei sofisticate de utopie, acea oroare travestită, ”comunismul cu faţă umană”:

Stalin tu ne alinţi gîndirea
Amant al revoluţiei ce eşti...

Spectacolul cu piesa „Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal”, în viziunea originală şi combativă a regizorului român Cristian Hadji-Culea, aduce în actualitate faptul că, precum scria Matei Vişniec însuşi, ”procesul comunismului a rămas o gaură neagră în istoria reflecţiei umane. Naţiunile civilizate ale Europei n-au făcut nici măcar efortul de a se inspira din procesul nazismului pentru a înţelege mai bine cum e posibil ca o ideologie, care a dus la moartea a o sută de milioane de oameni, - e vorba, fireşte,  de ideologia comunistă, - să rămână încă în unele ţări (chiar cu o aură de prestigiu) pe lista doctrinelor nejudecate şi necondamnate. Iată de ce strigătul meu esenţial în această piesă este „Stalin nu e mort!” Pentru că, în orice moment, noii profeţi, noii „mari” iluminaţi pot să reînceapă oriunde experimentul terifiant  al celei „mai bune lumi posibile” pe spatele a milioane de oameni”.

Şi cu preţul vieţii, al suferinţelor de neimaginat… Utopia cea mai zăludă, pusă în practică, continuă să fascineze,  tiranul Stalin  mai e, şi astăzi, aclamat şi adulat. Păzea, eşecul total al doctrinei comunismului e încă departe.

Echipa de creaţie:
Regie   - Cristian Hadji-Culea
Scenografie   - Adrian Suruceanu
Sunet – Alexandru Târşu
Lumini – Denis Chitoraga, Oleg Macarov
Regie tehnică – Nadejda Nahaba
În distribuţie:
Iuri Petrovski – Gâlcă Ghenadie
Katia Ezova – Zubcu Doriana
Grigori Dekanozov, director – Negoiţă Iurie
Stepana Rozanova, director adjunct –Ciobanu Angela
Timofei – bolnav – Pleşca Alexandru
Bolnav 1 (Piotr) – Ghereg Nicolae
Bolnav 2 (Ivan) – Zorilă Valentin
Bolnav 3 (Saşa) -  Mocanu Ion
___________________________________________________________________
Tânăra (Nadejda Alilueva) – Triboi (Guţu) Olga
Bătrâna (Mama) – Bunescu Ana
Femeia 1 (Saşa) – Cărăuş Angela
Femeia 2 (Piroştile) - Drumi Draga-Dumitriţa
Femeia 3 (Tractoare) – Cuzmenco (Tkacenko) Ana
__________________________________________________________________
Bolnav Crupier – Zorilă Valentin
Bolnav 1 – Adam Constantin
Bolnav 2 – Melnic Dan
Bolnav 3 – Zubcu Mihai
Bolnav 4 – Pleşca Alexandru
Bolnav 5 – Mocanu Ion
Bolnav 6 – Darie Nicolae
Bolnav 7 – Suveică Nicolae
Bolnav 8 (Care mizează pe Stalin) – Focşa Iurie
_____________________________________________________________________
Gamarovski - Mocanu Ion
Profesorul - Focşa Iurie
Bolnav 1 (Popa) – Darie Nicolae
Bolnav 2 – Zorilă Valentin
Bolnav 3 – Zubcu Mihai
Bolnav 4 (Care l-a cunoscut Stalin) - Suveică Nicolae
Bolnav 5 (Care l-a cunoscut Stalin) - Adam Constantin
Bolnav străin - Ghereg Nicolae
Kukin (actor) - Melnic Dan
Bolnava A – Cuzmenco (Tkacenko) Ana
Bolnava B –  Drumi Draga-Dumitriţa
Stalin – Sergiu Borş