Alegeri Locale 2019

Raport: Andrei Năstase şi Ion Ceban, cei mai mediatizaţi candidaţi la şefia Chişinăului

post-img

Cei mai mediatizaţi candidaţi la Primăria capitalei, de către posturile TV din Republica Moldova, în perioada 9-22 septembrie, sunt Andrei Năstase şi Ion Ceban. Aceştia sunt urmaţi de Vladimir Cebotari, Valeriu Munteanu şi Andrei Donică. Aşa arată datele din primul raport de monitorizare a felului în care este reflectată campania electorală pentru alegerea primarului general al municipiului Chişinău, prezentată de către comunitatea „WatchDog.MD”.

Într-o conferinţă de presă la IPN, Rodica Pîrgari, una dintre autorii raportului, a spus că Andrei Năstase a fost cel mai mediatizat candidat în perioada 9-22 septembrie. Acesta a beneficiat de o uşoară favorizare din partea posturilor Jurnal TV, Moldova 1 şi RTR Moldova, iar posturile Publika TV şi Prime TV l-au defavorizat vizibil. Cât priveşte posturile afiliate PSRM, NTV şi Accent TV, l-au neglijat subiectiv.

Despre Ion Ceban alegătorii au văzut destul de multe ştiri în perioada monitorizată. Ştirile au fost echilibrate, mai multe ştiri fiind pozitive. „Acest lucru se datorează în general faptului că Ion Ceban şi-a început campania, având evenimente cu tentă electorală practic în fiecare zi. Ion Ceban este vizibil favorizat de NTV Moldova şi Accent TV şi defavorizat de Publika TV şi Prime TV”, a declarat Rodica Pîrgari. În cazul candidatului PSRM, absoluta majoritate a ştirilor în context pozitiv au apărut la posturile afiliate partidului.

O atitudine vădit tendenţioasă faţă de candidatul PL Dorin Chirtoacă o au posturile Accent TV şi NTV Moldova, care timp de două săptămâni nu au arătat nicio ştire cu el. În general alegătorii au văzut destul de puţine ştiri despre Dorin Chirtoacă în această perioadă. Cea mai mare atenţie fostului primar a dat-o postul Pro TV.

Destul de puţine ştiri s-au scris şi despre Ruslan Codreanu. Ştirile au fost echilibrate, mai multe ştiri pozitive decât negative. Se observă o uşoară favorizare a lui Ruslan Codreanu de către posturile Moldova 1 şi jurnal TV. Accent TV l-a neglijat în totalitate.

Valeriu Paşa, expertul WatchDog.MD, susţine că Prime TV şi Publika TV sunt lideri la capitolul ştiri negative despre candidaţi, în special despre Andrei Năstase şi Ion Ceban. La Pro TV, 81% din ştirile despre candidaţi sunt neutre. Acesta este urmat de posturile Jurnal TV şi TV8.

„Observăm o îmbunătăţire vizibilă a echilibrului transmiterii ştirilor în general şi a candidaţilor la Primărie în particular la postul jurnal TV, lucru care bucură. Chiar dacă Prime TV şi Publika TV au încă un număr mare de ştiri pe care le putem interpreta drept tendenţioase, comparabil cu situaţia din campania electorală pentru alegerile din Chişinău de anul trecut, situaţia s-a îmbunătăţit vizibil. Vedem o politică clară de denigrare a candidaţilor actualei puteri, respectiv Blocul ACUM şi PSRM”, a spus Valeriu Paşa.

La capătul listei la capitolul echidistanţă, potrivit raportului, se află Accent TV, NTV şi RTR. „Şi anul trecut posturile afiliate grupului PSRM nu s-au remarcat prin prea mare corectitudine în reflectarea campaniei, dar acum situaţia a degradat vizibil, atât ca număr de ştiri care apar în general, cât şi ca proporţie dintre candidatul PSRM şi restul. Un lucru care miră este că RTR Moldova în campania precedentă a fost mult mai echilibrat”, a menţionat Valeriu Paşa.

Expertul a mai spus că, în contextul în care Consiliul Audiovizualului a declarat că practic nu va monitoriza posturile TV în campania electorală, ci doar acele posturi care au acoperire naţională, comunitatea „WatchDog.MD” a cerut Comisiei parlamentare responsabile de mass-media să se autosesizeze.


Autorii raportului spun că în curând vor veni cu un al doilea raport, care va viza portalurile de ştiri.