ACTUALITATE

Zilnic, cei mai mulţi dintre locuitorii R. Moldova circulă în autobuze şi microbuze vechi, ruginite şi murdare

În maşini vechi, ruginite şi murdare. Aşa circulă, zilnic, cei mai mulţi locuitori ai Republicii Moldova. Aproape o treime din autobuzele şi microbuzele care fac curse interne de persoane sunt pe şosele de mai bine de 30 de ani. De aceea, un deputat PAS a elaborat un proiect de lege care să interzică folosirea, în transportul public de persoane, a unor vehicule mai vechi de trei decenii. Astfel ar creşte siguranţa şi confortul călătorilor şi s-ar reduce impactul negativ asupra mediului.

La Autogara centru, din Chişinău, practic, fiecarea al doilea autobuz sau microbuz este ruginit, nu are aer condiţionat, are tapiţeria ruptă, cabina murdară sau parbrizul crăpat. De multe ori, vehiculele în care urcă pasagerii sunt adevărate sicrie pe roţi, se plâng oamenii.

„Uite cum stăm noi cu picioarele strânse. Se vede că e vechi şi murdar”.
 
„ – Dar cum staţi cu picioarele la roată, vă este comod?
– Nu ne este comod, dar aşa stăm”.
 
La un microbuz de pe ruta Chişinău-Calfa, nu doar condiţiile de confort lasă de dorit, ci şi securitatea. Firele electrice atârnă direct în calea pasagerilor, chiar la intrarea în maşină. 
 
„Plata e scumpă, condiţiile nu-s cele mai bune”.

Nici maşinile spre localitatea Mereni nu sunt cele mai confortabile. Acest autobuz are peste 40 de ani. Pasagerii spun, însă, că s-au obişnuit cu astfel de condiţii.
 
„Normal, ce confort mai vrem, ne mulţumim şi cu atâta”.
 
Cele mai multe microbuze şi autobuze care circulă în Republica Moldova sunt, mai degrabă, mormane de fiare vechi de decenii şi cu sute de mii de kilometri la bord. Şoferilor, însă, nu pare să le pese că atât pasagerii cât şi ei înşişi sunt expuşi, zilnic, pericolului pe şosele.
 
„-Din ‘94 e microbuzul.
- Câţi ani încă o să mai meargă acest microbuz?
- 10 ani liber încă mai merge.
- Adică 35 de ani în total?
- Maşina asta e Mercedes, ea şi în Africa e Mercedes„.
 
Având în vedere situaţia dezstruoasă din transportul public de călători, în Parlament se pregăteşte un proiect de lege care ar putea interzice folosirea microbuzelor şi autobuzelor mai vechi de 30 de ani. Deputatul PAS, Petru Frunze, spune că recenta scumpire a biletelor de călătorie nu va spori imediat confortul şi siguranţa pasagerilor. Iar în sprijinul firmelor din domeniu, statul ar putea oferi subvenţii la cumpărarea vehiculelor noi şi nepoluante.   
 
PETRU FRUNZE, deputat PAS: „Ar fi de dorit să excludem şi cele mai vechi de 25 de ani, dar vreau să vă săun că dacă facem acest pas, practic majoritatea localităţilor din ţară vor rămâne fără transport, pentru că în sistemul rutier sunt antrenate cele mai vechi unităţi de transport”.
 
Proiectul de lege mai prevede şi interzicerea maşinilor care nu corespund minim cerinţelor EURO 1, iar călătoriile în picioare să fie interzise. Dacă proiectul va trece de Legislativ, prevederile lui ar urma să fie aplicate de la 1 ianuarie, anul viitor.