ACTUALITATE

Studiu. Credibilitatea în sursele media este în scădere

post-img

Mijloacele de informare în masă au un rol important în societate, dar există totuşi percepţia că acestea manipulează, promovând interesele finanţatorilor. Credibilitatea în sursele media este în scădere. Concluziile se conţin într-un studiu realizat de IMAS, la comanda Fundaţiei Friedrich Ebert Moldova (FES).

Respondenţii menţionează că mass-media trebuie să lupte cu politicienii, nu să muncească pentru ei. În acest sens, ei cred că mass-media de peste hotare ar fi un exemplu de prezentare obiectivă a informaţiei. Sursele trebuie să fie obiective, iar jurnaliştii să prezinte adevărul şi să expună mai multe puncte de vedere. Participanţii nu sunt mulţumiţi de goana după senzaţii, deoarece în acest proces jurnaliştii pot omite lucruri importante.

Potrivit respondenţilor, o investigaţie jurnalistică bună trebuie să fie neutră din punct de vedere politic şi să prezinte informaţia echidistant. Deşi sunt de părere că investigaţiile jurnalistice în Republica Moldova nu sunt dau rezultate, cred totuşi că acestea nu trebuie încetate.

Marea majoritate a respondenţilor cred că o parte din jurnalişti scriu la comandă, alţii cred că există şi jurnalişti cu coloană vertebrală, doar că nu de fiecare dată intră foarte mult în detaliu şi exclud anumite probe. Pentru a avea mai mare încredere în investigaţii, respondenţii au nevoie ca informaţia să fie neutră din punct de vedere politic, să prezinte lucrurile echidistant şi că au nevoie de o bază argumentativă bună, cu dovezi palpabile.

Referindu-se la bloguri, majoritatea cunosc ce este un blog, cu toate că poate nu-l urmăresc. Ei cred că este mai mult o metodă alternativă de transmitere a informaţiei şi că blogger poate deveni oricine, nu neapărat cineva are cunoştinţe în domeniul jurnalistic. Blogger-ul îşi prezintă opinia subiectiv şi o asociază cu o agendă sau cu jurnalul personal.

Prezentă la evenimentul de lansare a studiului, ambasadoarea Germaniei în Republica Moldova, Julia Monar, a spus că a cunoscut foarte mulţi jurnalişti buni în perioada sa de mandat. Pe de altă parte, a fost speriată de faptul cât de repede s-au răspândit unele ştiri care nu aveau o bază reală.  

Preşedintele Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, a spus că sondajul reflectă pe alocuri o situaţie depăşită, iar jurnalismul de investigaţie nu poate fi comparat cu blogging-ul.  „Nu este corect să se compare jurnalismul de investigaţie cu blogging-ul, ori IMAS prin acest studiu arată că influenţă politică este nu doar asupra mass mediei, dar şi asupra companiilor sociologice”, a spus Petru Macovei.