ACTUALITATE

Semnătura electronică, tot mai solicitată în Republica Moldova

post-img

În primul trimestru al anului curent, numărul cetăţenilor care au primit, la solicitare, semnături electronice de la Centrul de Tehnologii Informaţionale în Finanţe a continuat să crească. Potrivit datelor CTIF, numărul acestora a sporit, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 6,5% şi a depăşit cifra de 4,8 mii.

Potrivit IPN, specialişti ai CTIF explică dinamica ascendentă a numărului doritorilor de a procura semnături electronice prin extinderea gamei de servicii publice electronice şi creşterea încrederii oamenilor în eficienţa utilizării acestor servicii.

În ianuarie-martie 2020, numărul total al semnăturilor electronice eliberate de către CTIF persoanelor fizice şi juridice a sporit cu 2,6% şi a alcătuit peste 5,6 mii. Potrivit situaţiei din 31 martie, numărul persoanelor fizice şi juridice care deţineau semnături electronice eliberate de CTIF a constituit peste 28,7 mii.

Agenţii economici pot utiliza semnătura electronică pentru a semna la distanţă contracte şi documente, economisind timp şi resurse financiare, iar cetăţenii pot semna acte, cereri sau declaraţii oficiale fără a se prezenta la oficiile instituţiilor publice.

Începând cu 8 aprilie curent, CTIF a extins până la doi ani termenul de valabilitate a semnăturilor electronice eliberate. Astfel, persoanele interesate pot solicita, în funcţie de necesitate, eliberarea semnăturii electronice pe un termen de un an sau doi ani.

Doritorii de a obţine semnătura electronică pot completa cererea respectivă în mod electronic, accesând Cerere on-line sau programându-se la telefonul: 022 822 222.

Specialiştii CTIF înregistrează cererile primite, în baza validării datelor semnatarilor acestora şi solicită Instituţiei publice „Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică” (STISC), ce gestionează Centrul unic de certificare al Guvernului, generarea certificatului cheii publice, după care înscriu acest certificat pe dispozitivul de creare a semnăturii electronice (stick eToken) şi transmit solicitantului dispozitivul cu certificatul respectiv. Aceeaşi procedură se aplică şi în cazurile de reînnoire, suspendare, restabilire sau revocare a certificatelor cheilor publice. Fiecare procedură durează cel mult cinci minute.

Mai multe informaţii despre procedura de obţinere a semnăturii electronice pot fi obţinute la specialiştii Centrului de înregistrări al CTIF, la numărul de telefon: 022 822 040.