ACTUALITATE

Proprietarul hangarului de la Criulieni spune că de fapt, nu este vorba de elicoptere, cum le numesc oamenii legii, ci machete, iar brevetele îi aparţin

post-img

Omul de afaceri Iurii Ceban, care se declară proprietarul hangarului din raionul Criuleni, afirmă că, de fapt, un grup de entuziaşti a efectuat teste tehnice la machete, şi nu este vorba despre elicoptere, cum le-au numit oamenii legii în comunicate de presă. Bărbatul spune că anume lui îi aparţin brevetele pentru diverse soluţii tehnice la modelele de fuzelaj, care au fost percepute de către forţele de ordine drept elicoptere. Machetele au fost asamblate de la zero, cu implicaţii financiare minime, afirmă omul de afaceri

„Aş spune chiar „mulţumesc” pentru publicitatea pentru viitoarele aparate de zbor. Dar, cu o astfel de atitudine din partea statului faţă de invenţii şi testarea soluţiilor tehnice, apar deja îndoieli. După ce, pe 30 iunie, oameni în uniformă practic ne-au „curăţat” hangarul, apar dubii că în Moldova este posibil nu doar să produci, dar chiar şi să inventezi ceva, astfel încât să nu fii supus presiunilor din partea organelor de forţă”, menţionează Iurii Ceban într-o scrisoare deschisă, citată de IPN.

Potrivit antreprenorului, orice inginer-constructor calificat poate confirma faptul că orice machetă, numită de procurori elicopter, ca să poată zbura în siguranţă sau în general ca să fie achiziţionată de cineva, are nevoie de testări tehnice îndelungate şi de proceduri de certificare care durează ani. „De la dezvoltarea soluţiilor tehnice, ceea ce facem noi, până la producerea în serie, este o cale lungă pentru certificarea şi obţinerea a numeroase licenţe locale şi internaţionale, precum şi acte permisive”. Omul de afaceeri susţine că nu poţi numi clandestin un angar cu o înălţime mai mare de zece metri, amplasat într-un loc vizibil în satul Răculeşti şi despre care cunosc localnicii.

„Declar că ne-am gândit să atragem pe viitor investiţii pentru a lansa producţie, adică asamblarea completă în Moldova a unor elicoptere pentru aviaţia civilă mică. Dar acest lucru nu se face atât de uşor, aşa cum îşi imaginează procurorii în comunicatele lor de presă. Cu astfel de campanii, procurorii pot speria orice investitor. Încă nu cunosc motivele pentru care cineva a decis să reducă la zero ideea viitoarei producţii de elicoptere în Moldova”, precizează Iurii Ceban.

Omul de afaceri susţine că în hangar munceau prieteni ai familiei şi rude. După vizita mascaţilor, unii au fost reţinuţi şi plasaţi în izolator.

Iurii Ceban mai spune că sunt suspectaţi de introducerea/scoatere prin contrbanadă a unor piese pentru elicoptere. Or, afirmă antreprenorul, acestea au fost procurate de pe piaţa internă.