ACTUALITATE

Promo-LEX reiterează necesitatea reluării discuţiilor despre transformarea misiunii de pacificatori

post-img

După 26 de ani de la crearea contingentului de pacificatori în regiunea transnistreană, părerile sunt împărţite privind rolul şi utilitatea acestei formaţiuni. Pe de-o parte, administraţia de facto de la Tiraspol elogiază crearea şi activitatea acesteia, pe de altă parte, la Chişinău părerile sunt dezbinate mai mult ca niciodată.

Într-un comentariu pentru IPN, Asociaţia Promo-LEX menţionează că „euforia”din stânga Nistrului în privinţa misiunii de pacificare nu este o surpriză. Unul dintre momentele acestei stări impuse este stabilirea unor pedepse „penale” pentru „lipsa de respect faţă de misiunea de pacificare”.

Astfel, potrivit art. 278-3 din „codul penal local”, persoanele care prin acţiunile şi declaraţiile lor publice manifestă o lipsă de respect faţă de misiunea de menţinere a păcii a Federaţiei Ruse în regiunea transnistreană, vizează distorsionarea rolului pozitiv al misiunii ruse de menţinere a păcii sau care subestimează meritele Federaţiei Ruse în menţinerea păcii, securităţii şi stabilităţii – pot fi pedepsite cu o amendă de până la 1000 de euro (salariul mediu în regiunea transnistreană este de 219 euro) sau pot fi private de libertate pentru un termen de trei ani. În cazul în care astfel de acţiuni sau declaraţii aparţin unor persoane publice, pedeapsă este de până la 1500 de euro sau chiar şapte ani de privaţiune de libertate şi privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii pe un termen de până la trei ani.

Promo-LEX apreciază ca fiind paradoxală situaţia observată în dreapta Nistrului, deoarece autorităţile constituţionale transmit mesaje şi fac declaraţii confuze şi contradictorii. Pe de o parte, Preşedinţia ţării susţine necondiţionat acest format. În iulie 2017 a avut loc chiar şi o tentativă de decorare a pacificatorilor ruşi.  La polul opus se află acţiunile Guvernului de la Chişinău, care insistă pe plan internaţional pentru retragerea trupelor ruse de pe teritoriul suveran al Republicii Moldova, cu excepţia trupelor de pacificatori. Între timp, Asociaţia Promo-LEX şi alte organizaţii ale societăţii civile în repetate rânduri au menţionat necesitatea transformării acestei operaţiuni.

Promo-LEX notează că discuţiile referitoare la transformarea misiunii de menţinere a păcii într-o misiune civilă internaţională de monitorizare au devenit fundamentale după 1 ianuarie 2012, atunci când Vadim Pisari, cetăţean al Republicii Moldova, a fost împuşcat mortal de către un pacificator rus la punctul de control de menţinere a păcii nr. 9. Potrivit Promo-LEX, este important de menţionat că tânărul Vadim Pisari a fost împuşcat nu de un soldat din Grupul Operativ al Trupelor Ruse (GOTR), ci de un pacificator rus. Mai mult ca atât, acesta ar fi fost împuşcat cu gloanţe incluse în lista neagră, care au fost interzise prin convenţii internaţionale.

În anul 2015, Curtea Europeană pentru Drepturile Omului în cauza Pisari c. Moldovei şi a Rusiei a constatat încălcarea dreptului la viaţă, sub aspect material şi procedural. Curtea a considerat că nu a existat o necesitate acută pentru a permite soldatului rus aplicarea forţei letale. În acelaşi timp, Curtea a constatat că ancheta desfăşurată de către autorităţile ruse pe marginea decesului lui Vadim Pisari nu a fost adecvată, pentru că autorităţile Federaţiei Ruse în repetate rânduri au refuzat recunoaşterea calităţii de parte vătămată a părinţilor defunctului.

Asociaţia Promo-LEX consideră că declaraţiile reprezentantului special al preşedintelui în exerciţiu al OSCE pentru procesul de reglementare transnistreană, Franco Frattini, pun la îndoială transparenţa procesului de negocieri. Oficial, OSCE susţine transformarea misiunii de pacificare. Însă, declaraţiile lui Franco Frattini, de la începutul anului 2018, pun la îndoială atât transparenţa procesului de negocieri, cât şi poziţiile reale ale actorilor implicaţi în procesul de rezolvare a problemei transnistrene.

Analizând formatul actual al misiunii de pacificare, Promo-LEX constată că acesta rămâne unul ineficient. Formal, această operaţiune este responsabilă în faţa Comisiei Unificate de Control, însă ca urmare a defectelor sistemului de funcţionare, acţiunile care depăşesc atribuţiile sale rămân nesancţionate. Din moment ce părţile conflictului (Moldova şi Rusia) formează misiunea de pacificare, aceasta nu poate fi imparţială, ceea ce este contrar standardelor ONU.

Promo-LEX reiterează că, şi după şase ani de la omorul lui Vadim Pisari, situaţia misiunii de pacificare rămâne neschimbată. Asociaţia consideră necesară reluarea discuţiilor despre transformarea misiunii de menţinere a păcii într-o misiune civilă internaţională de monitorizare, deoarece schimbarea formatului de pacificatori în Republica Moldova va putea contribui real la cunoaşterea, înţelegerea şi rezolvarea problemelor cu care se confruntă atât populaţia din zonă, cât şi autorităţile publice locale, fapt ce ar permite paşi reali pentru garantarea drepturilor omului şi implicit spre rezolvarea ecuaţiei transnistrene şi asigurarea securităţii în aceasta regiune.