ACTUALITATE

Proiect: Comercianţii români, obligaţi să asigure spaţii distincte pentru alimentele din Republica Moldova, asemenea celor româneşti

post-img

Comercianţii vor fi obligaţi să asigure spaţii distincte de expunere şi vânzare produselor alimentare din Republica Moldova, aşa cum sunt obligaţi în cazul produselor româneşti, prevede un proiect de lege iniţiat de PMP în Parlament.

Obligaţia respectivă în cazul produselor româneşti a fost contestată însă de Comisia Europeană, care a declanşat procedura de infringement împotriva României ca urmare a modificărilor aduse legii comercializării produselor alimentare, in special obligării comercianţilor de a vinde 51% alimente locale.

Iniţiatorii îşi susţin proiectul arătând că, în Republica Moldova, opt din zece locuitori sunt de etnie română, o treime din locuitori au dublă cetăţenie, iar ”istoria Republicii Moldova este parte integrantă a istoriei româneşti”.  În consecinţă, arată PMP, politicile României ar trebui să includă componenta moldovenească şi să urmărească integrarea economică a celor două state. În valori comparabile, la paritatea puterii de cumpărare, valoarea PlB/locuitor în România este 22.348 dolari, iar în Republica Moldova este 5.328 dolari, mai arată autorii proiectului. Astfel, economia României este de 4 ori mai performantă decât cea a Republicii Moldova.

Iniţiativa defineşte, în primul rând, produsele alimentare moldoveneşti ca ”produs obţinut pe teritoriul republicii Moldova din materii de bază provenite în proporţie de 100% din fermele din Republica Moldova”. În al doilea rând, proiectul instituie obligaţia comerciantului de a acorda spaţii distincte de expunere si vânzare atât produslor alimentare româneşti, cât şi produselor alimentare moldoveneşti, sub sancţiune contravenţională, similar obligaţiei actuale cu privire la produsele alimentare româneşti.

 Obligarea prin lege a acordării de spaţii distincte produselor româneşti a fost unul din argumentele pentru care, în februarie anul trecut, Comisia Europeană declanşat procedura de infringement pentru Legea care obligă marii comercianţi să vândă 51% produse locale şi care instituie şi această obligaţie. În privinţa obligativităţii instituite de Lege de acordare a unor spaţii distincte produselor româneşti, Bucureştiul a răspuns că astfel de practici sunt deja utilizate de marii comercianţi pentru produse de import.

Autorităţile au promis însă Comisiei să analizeze oportunitatea amendării prevederilor din Lege care impun comercianţilor obligaţia de a organiza evenimente de promovare şi vânzare a produselor alimentare româneşti.