ACTUALITATE

Programul „Drumuri bune” nu are legătură cu strategiile de dezvoltare economică

post-img

Programul „Drumuri bune pentru Moldova” nu are nimic în comun cu strategiile de dezvoltare economică. Dimpotrivă, afectează grav dezvoltarea economică, deoarece scoaterea banilor din Fondul Rutier va duce la faptul că Republica Moldova nu va avea trasee pentru tranzit, în schimb vor exista drumuri mici fără valoare economică în fiecare sat. De asemenea, programul este o pomană electorală. Opinia a fost exprimată de managerul de programe în cadrul Comunităţii „WatchDog.md”, Valeriu Paşa, ca urmare a unui studiu de caz pe acest subiect. Subiectul a fost abordat în cadrul unor dezbateri publice organizate astăzi, 16 octombrie, de Expert Forum şi Fundaţia Konrad Adenauer, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est, transmite IPN.

Potrivit lui Valeriu Paşa, programul „Drumuri bune pentru Moldova” a produs scoaterea banilor din Fondul Rutier, drumuri făcute în fugă şi necalitativ, dar şi alocarea disproporţionată şi populistă a resurselor în an preelectoral. De exemplu, în Chişinău, care este principalul oraş în infrastructura economică, nu s-a alocat niciun leu. Cele mai mari sume pe cap de locuitor în cadrul acestui proiect au fost alocate în satele şi raioanele unde primarii sunt afiliaţi partidului de guvernare. Totodată, niciun bănuţ nu a mers în bugetele locale, chiar dacă aceste drumuri, conform legii, sunt gestionate de acestea. Nu s-a calculat nici costul de oportunitate a reparării sau construcţiei drumurilor incluse în program.

Vitalie Rapcea, ex-viceministru al transporturilor şi infrastructurii drumurilor, a menţionat că analiza demonstrează că s-a încălcat legislaţia în ceea ce priveşte modul în care aceşti bani sunt administraţi şi repartizaţi. „Legea stabileşte foarte clar că de drumurile locale răspunde administraţia publică locală şi investiţiile în infrastructura locală trebuie decisă de către organele decizionale la nivel local, nu de administraţia publică centrală”, a spus Vitalie Rapcea.

Chiril Moţpan, secretarul general al Partidului Politic Platforma Demnitate şi Adevăr, a remarcat că întotdeauna a existat clientelism politic, de la independenţă încoace, dar în ultimii ani s-a aprofundat. „Sunt convins că noua clasă politică trebuie să ia ca exemplu acest raport pentru că altfel ţara nu ar avea niciun viitor”, a adăugat secretarul general PPDA.

Programul „Drumuri bune pentru Moldova” prevede reparaţia sau construcţia a 1200 kilometri de sectoare de drum din peste o mie de localităţi din ţară şi va costa, potrivit autorităţilor, aproximativ un miliard, şase sute de milioane lei. În luna septembrie a acestui an, a fost anunţată lansarea Programului „Drumuri bune pentru Moldova II”, care prevede reparaţia sau construcţia, în 2019, a 2600 de kilometri de drum. Pentru acest lucru, din Fondul Rutier se vor aloca două miliarde de lei pentru reabilitarea a 1600 de kilometri de drum. Celelalte cheltuieli vor fi acoperite prin programe internaţionale.