ACTUALITATE

Patronate: Circa 50% din transportatorii auto de călători lucrează la negru

post-img

În ultimii trei ani, practic nu au fost importate autobuze, iar unii agenţi economici care lucrează pe rute interne au acumulat datorii de peste 18 milioane de lei faţă de PECO. O problemă nesoluţionată din 2012 rămâne neajustarea tarifelor pentru călătorii pe rutele interurbani şi suburbane, fapt ce a generat o altă problemă: piaţa tenebră a transportului de călători. Astăzi, circa 50% din transportatori lucrează la negru – nu au autorizaţii, „fură” pasageri, nu intră în autogară, a declarat pentru IPN Vladimir Florea, preşedinte al Asociaţiei Patronale Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor.

Estimările arată că veniturile ratate la buget sunt de 300 de milioane de lei.

Vladimir Florea a menţionat că în 2012 tarifele au fost majorate de la 0,36 la 0,48 bani/kilometru. De atunci alte ajustări de tarif nu s-au făcut, deşi carburanţii s-au scumpit, la fel şi cheltuielile de întreţinere. Potrivit lui Vladimir Florea, de atunci s-au schimbat guverne, toţi au spus că înţeleg problema, au promis soluţii, dar nu s-a întâmplat nimic. În opinia sa, politicul evită subiectul majorării tarifelor pentru că nu vrea să stârnească nemulţumirea oamenilor.

O soluţie, potrivit liderului patronal, ar fi liberalizarea pieţei, astfel încât transportatorii să decidă ce tarife aplică ca să rămână competitivi. O practică de acest fel este aplicată cu succes în Ucraina.

Referindu-se la parcul auto, Vladimir Florea a spus că este vorba şi despre siguranţa pasagerilor. Transportatorii trebuie ajutaţi să reuşească să cumpere autobuze noi. Astăzi pe rute sunt autobuze şi de 35 de ani. Media pe piaţă depăşeşte 20 de ani de exportare.