ACTUALITATE

Opinii: Ceea ce se întâmplă în R. Moldova este o fereastră de oportunitate abia deschisă, este nevoie de timp pentru realizarea reformelor

post-img

Administraţia nouă de la Chişinău, în primul rând Maia Sandu, are misiunea de a ridica de la nivelul prăpastiei R. Moldova cu ajutorul factorului extern printr-o activitate susţinută şi constantă pe linia diplomaţiei. Pentru că aici în R. Moldova singuri şi cu multe probleme şi disfuncţionalităţi şi certuri e foarte greu să pretindem şi să sperăm că vom avea într-un viitor previzibil nişte schimbări: în instituţii, în viaţa societăţii. Opinia aparţine analistului politic, Vlad Ţurcanu, şi a fost exprimată în cadrul emisiunii „Punctul pe AZi” de la TVR MOLDOVA.

„E limpede pentru oricine încearcă să privească mai departe decât se vede în R. Moldova că acest teritoriu are nevoie de o deschidere către Occident pentru a-şi putea rezolva puţin câte puţin problemele care ne trag înapoi. Una din aceste probleme este starea economică şi nimic nu se poate întâmpla notabil dacă nu ne punem la punct economia, nici nu ne putem întări armata ca să fim la adăpost, nici nu putem pretinde ca cetăţenii R. Moldova să nu mai părăsească acest teritoriu. De aceea orice încercare retorică şi care ar trebui să fie urmată, asta ne aşteptăm noi, de decizii care să conteze în această ecuaţie retorică, este importantă pentru că redevenim vizibili şi în felul acesta căpătăm noi şanse ca să fim observaţi, de investitori, de oameni care ar putea să ne ajute într-un fel sau altul, nu neapărat cu fonduri. Înţelegem cu toţii că asta este primordial şi, în linii mari, de aceea mulţi cetăţeni au votat-o pe Maia Sandu şi după aceea şi tot acest grup de oameni pe care Maia Sandu l-a girat şi a intrat în Parlament. Foarte mulţi oameni au votat-o pe Maia Sandu pentru că au înţeles la un moment dat că ea vorbeşte un limbaj pe înţelesul celor din Occident şi este percepută ca un om progresist de către liderii internaţionali. Este greu să subestimezi acest aspect pentru că în R. Moldova un teritoriu mic se pot face schimbări majore cu bani nu foarte mulţi dacă se conectează multe dintre procesele care acum sunt invizibile cu cele internaţionale. Şi practic acesta este cel mai mare avantaj a acestei guvernnări cu condiţia ca aici în teritoriul acesta în R. Moldova lucrurile să nu fie în mare disonanţă cu ce se vorbeşte la nivel internaţional. E nevoie de oameni valoroşi care să iasă în faţă şi care să umple de conţinut această pornire, ambiţie de a schimba lucrurile în R. Moldova, de a întreţine o stare de spirit în acord cu ce îşi propune această putere. Lucrurile vor dura în timp, să nu uităm că vorbim, în primul rând, de reforme şi acestea se fac în capul oamenilor şi de aceea nu ar trebui să ne aşteptăm la nişte realizări rapide. Şi mai ales de efect. Ce am avut până acum a fost o parodie caracteristică societăţilor post-sovietice la ceea ce s-ar numi democraţie şi societate bazată pe instituţii”, a opinat Vlad Ţurcanu.
 
„Actuala guvernare a moştenit, în primul rând, multă rezistenţă care vine din interiorul sistemului. Toată această campanie electorală, reformele anunţate, programul ambiţios la nivel politic aduce după sine probabil o anumită rezistenţă din interiorul acestor instituţii, care sunt direct vizate de reformele anunţate: lupta cu corupţia şi reforma justiţiei. Or această rezistenţă, dacă va fi combătută, probabil, va lua cel puţin câţiva ani Guvernului şi coaliţiei de guvernare pentru a se inflitra în acest sistem şi de a-l distruge din rădăcini. Este o misiune deloc uşoară, este o misiune care va necesita timp şi necesită răbdare. Dar, din păcate, probabil cetăţenii nu prea au răbdare, că au fost setate nişte aşteptări foarte mari în rândul lor. Or odată setate aceste aşteptări vor apărea şi nemulţumirile după o perioadă de câteva luni pentru că acele reforme care au fost discutate intens în timpul campaniei electorale nu vor aduce rezultate imediate aşteptate de către cetăţeni. Asta este principala problemă. Plus la asta cred că actuala guvernare a moştenit remiscenţele unor regimuri criptocratice. Vorbim despre regimuri care au avut în frunte oameni la nivel politic, oameni care au încercat prin diferite metode să obţină beneficii personale de pe urma actului de guvernare, să îşi lărgească ariile de influenţă şi să îşi mărească de fapt averile. Asta a fost marea problemă, iar acest demers de îmbogăţire au fost facilitate de către oamenii din sistem care au fost uşor controlabili, un sistem care a fost uşor de penetrat datorită faptului că sistemul deja se obişnuise să fie uşor controlabil. Era vorba de câteva instituţii, conducerea acelor instituţii, voinţa politică care nu exista, care încuraja, de fapt, aceste acte de corupere, acte de creştere a unui sistem cleptocratic şi cred că aici a fost principala problemă, problema unor oameni cu o reputaţie îndoielnică în cadrul acestui sistem, al procuraturii, al justiţiei, organelor de ordine internă, vorbim de structurile de forţă care de fapt trebuie să asigure securitatea statului şi nu au făcut decât să o afecteze într-un mod negativ. Asta este, de fapt, moştenirea principală lăsată, dincolo de faptul că evident, că nivelul de sărăcie în ţară este unul foarte ridicat, această sărăcie a luat o amploare şi mai mare în urma crizei pandemice şi este evident că sunt necesare nişte reforme sociale în direcţia cărora au fost anunţate unele acţiuni. Or problema cea mai mare a R. Moldova este depopularea. Această problemă nu poate fi combătută decât prin acţiuni imediate de susţinere a populaţiei, menite să asigure sustenabilitatea sistemului social”, a opinat, în cadrul aceleaşi emisiuni, Mihai Mogâldea, expert la Institutul pentru Politici şi Reforme Europene.
 
„Era clar că schimbările nu se pot produce peste noapte în timp atât de scurt, este nevoie de răbdare, de bunăvoinţă şi de de corectitudine în a relata despre ceea ce se întâmpă, fără partizanat politic. Cred că sunt câteva principii valabile oriunde nu numai în R. Moldova: o guvernare trebuie să fie onestă, să comunici corect cu societatea, să spui adevărul, să nu exagerezi, să nu spui că faci lucruri pe care ştii că nu poţi să le faci pentru că te vor costa înzecit, să nu faci promisiuni pe care nu eşti sigur că le poţi îndeplini, onestitatea care este pe de o parte în planul comunicării şi nu mai vorbesc în planul integrităţii a celor care ocupă funcţii în executiv. Este meritocraţia. Cel puţin să dai semnalul că doreşti să aduci în poziţie de conducere oamenii cei mai bine pregătiţi pe care îi ai la dispoziţie. R. Moldova, sigur, este o ţară mică, este şi o ţară care are probleme cu deficit populaţional. Onestitate, competenţă, meritocraţie, integritate. Nimeni nu aşteaptă minuni, dacă eşti de bună credinţă îţi poţi da seama că lucrurile nu se pot rezolva în două luni, nici într-un an şi poate nici la sfârşitul unei guvernări de patru ani cetăţenii din R. Moldova nu vor putea spune că trăiesc ca într-o ţară UE. Dar mult mai important decât asta e să vadă tendinţele, spre ce se merge. Dacă lucrurile evoluează spre bine, atunci lumea va înţelege că este nevoie de timp. Se pleacă de la un nivel destul de coborât, au fost probleme foarte mari legate de corupţie, de credibilitatea instituţiilor statului, este foarte mult spaţiu de parcurs, de urcat, e o scară foarte lungă pe care această guvernare trebuie să o parcurgă pas cu pas. Nu cred ca trebuie să judecăm atât de exigent din primele două luni, nu s-au făcut greşeli semnificative. Privesc cu optimism ceea ce se întîmplă în R. Moldova, este o fereastră de oportunitate abia deschisă”, a opinat  profesorul Valentin Naumescu, preşedinte ICDE România.