ACTUALITATE

Opinie: Eventuala reintroducere a vizelor pentru Republica Moldova depinde atât de parametrii politici, cât şi de cei tehnici

post-img

Revizuirea regimului fără vize pentru Moldova a devenit parte componentă a ultimei rezoluţii a Parlamentului European, chiar dacă liberalizarea vizelor este cuprinsă doar tangenţial în Acordul de Asociere (Art. 15, p. 2), scrie politologul Dionis Cenuşa într-un articol de analiză pentru Agenţia IPN.

El aminteşte că Acordul a intrat în vigoare mai târziu decât moldovenii au început să călătorească fără vize în UE.

Politologul subliniază faptul că liberalizarea vizelor este gestionată într-un cadru specific şi separat de politici, unde Moldova este evaluată împreună cu 5 ţări din Balcanii de Vest şi alte două ţări din Parteneriatul Estic – Ucraina şi Georgia.

Comisia Europeană a recunoscut încă în decembrie 2017 că Moldova continuă să implementeze criteriile pentru beneficierea de regimul fără vize, punctează Dionis Cenuşa. Totuşi, scrie el, migraţia ilegală, politicile anti-corupţie şi combaterea spălării banilor au fost semnalate ca şi probleme în care autorităţile moldoveneşti trebuie să demonstreze progrese. Acest lucru ridică cel puţin două întrebări.

În primul rând, comentează politologul, Parlamentul European a inclus condiţionalităţile ce ţin de liberalizarea vizelor într-o rezoluţia despre implementarea Acordului de Asociere. Acest lucru poate fi explicat prin intenţia de a incita dezbateri publice în Moldova, prin atingerea unui subiect sensibil pentru cetăţenii care încă nu deţin paşapoarte româneşti.

El consideră că tematica regimului fără vize putea fi specificată în rezoluţia Parlamentului European din 5 iulie 2018 cu privire la criza politică din Moldova declanşată de invalidarea alegerilor din Chişinău. Dar acest lucru a fost scăpat din vedere în luna iunie-iulie şi a apărut în rezoluţia din 14 noiembrie.

În al doilea rând, se impune întrebarea despre privirea izolată asupra îngrijorărilor legate de funcţionarea regimului fără vize, subliniază politologul. Or, Comisia Europeană a indicat printre probleme atât ineficienţa combaterii corupţiei mari şi a spălării banilor, cât şi fenomenul migraţiei ilegale.

Este adevărat că potrivit noului sistem de suspendarea a regimului fără vize, introdus în 2018, Comisia Europeană poate veni cu asemenea decizie, dacă prevederile sectoriale din dialogul pentru vize cu UE nu mai sunt respectate, punctează Dionis Cenuşa.

În opinia lui, eventuala reintroducere a vizelor pentru Moldova depinde într-o proporţie majoră de situaţia parametrilor tehnici, care sunt într-o tendinţă negativă şi, de aceea, trebuie adresaţi în aceeaşi măsură ca şi politicile anti-corupţie nefuncţionale.

Chiar dacă reintroducerea vizelor va fi declanşată, acest lucru se va întâmpla gradual şi necesită decizia majorităţii statele UE. Mai mult ca atât, obligativitatea vizelor va fi impusă pentru categorii specifice de cetăţeni şi nicidecum nu pentru toată populaţia care beneficiază de călătorii fără vize în UE, concluzionează politologul.