ACTUALITATE

OPINIE. Deschiderea noilor aeroporturi este mai degrabă în interesele Moscovei decât ale Chişinăului

post-img

Deschiderea noilor aeroporturi în Republica Moldova este mai degrabă în interesele Moscovei decât ale Chişinăului, de această opinie este expertul Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) Viitorul, Ion Tăbârţă.

Expertul a menţionat în studiul său că "ideea de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare regionale din Republica Moldova este promovat insistent atât de premierul Ion Chicu, cât şi de preşedintele Igor Dodon, care au anunţat despre deschiderea a două aeroporturi, la Ceadîr-Lunga şi Bălţi, unde deja este o pistă. Ca alternativă la nordul Republicii Moldova mai este şi aeroportul de la Mărculeşti, care, în perioada sovietică, a fost unul militar", potrivit agenţiei INFOTAG. 

"Subiectul aeroporturilor este promovat intens de Igor Dodon, dar cu foarte puţine informaţii oferite publicului. Şeful statului a declarat că trebuie spart monopolul Aeroportului Internaţional Chişinău şi că deschiderea unui aaeroport internaţional regional va fi o iniţiativă public-privată. Mulţi analişti susţin că deschiderea celor două aeroporturi nu se face din raţiuni economice, ci mai degrabă politice. Totodată, nu putem spune că Aeroportul Chişinău este folosit la capacitate maximă", a remarcat expertul.

Potrivit lui, "dacă autorităţile RM insistă pe acest subiect, fără studii de fezabilitate economică şi transparenţă maximă a procesului, atunci argumentul de construcţie a celor două aeroporturi este mai degrabă unul politic, dar nu economic, cu conotaţie geopolitică în interesele Moscovei, nu ale Chişinăului".

"Atâta timp cât Federaţia Rusă nu are conexiune directă pe uscat şi maritim cu regiunea din stânga Nistrului, dar şi cu întreg teritoriul Republicii Moldova, unica legătură directă este cea aeriană. În asemenea condiţii, dezvoltarea infrastructurii aeroportuare din Republica Moldova ar fi în interesele politice şi geopolitice ale Federaţiei Ruse", consideră Tăbîrţă.

Expertul aminteşte de ideea creării unui aeroport la Tiraspol, dar şi de portul de la Giurgiuleşti, "subiect care, la fel, a fost pus în discuţie de Dodon, care a vorbit despre un investitor rus, dar în condiţii neclare".

"Dacă actualul Guvern al Republicii Moldova şi Preşedintele Igor Dodon vor merge mai departe pentru deschiderea celor două aeroporturi, atunci avem nevoie de transparenţă maximă şi studiu de fezabilitate. Iar în cazul parteneriatelor public-private avem nevoie să ştim cine sunt acei investitori", consideră Ion Tăbîrţă.