ACTUALITATE

Nobel 2019 - John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham şi Akira Yoshino, laureaţii premiului pentru Chimie. Cercetătorii au dezvoltat bateriile litiu-ion

Cercetătorii John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham şi Akira Yoshino au fost recompensaţi miercuri cu premiul Nobel pentru Chimie pe anul 2019, potrivit anunţului făcut de Academia Regală de Ştiinţe din Suedia.

Laureaţii din acest an au fost premiaţi pentru "dezvoltarea bateriilor litiu-ion", a precizat Goran K. Hansson, secretarul general al instituţiei suedeze.

"Au creat o lume reîncărcabilă"

Bateriile litiu-ion, uşoare, reîncărcabile şi cu capacitate mare de stocare, sunt utilizate într-o gamă vastă de dispozitive, de la telefoane mobile şi laptopuri, până la automobile electrice. De asemenea, ele pot să stocheze cantităţi importante de energie provenind din surse solare şi eoliene, făcând astfel posibilă apariţia unei societăţi umane capabile să funcţioneze fără să utilizeze combustibili fosili, au precizat reprezentaţii Academiei Regale de Ştiinţe din Suedia.

Bateriile litiu-ion sunt folosite pe plan global pentru a alimenta diverse dispozitive electronice portabile, utilizate de oameni pentru a comunica, a lucra, a studia, a asculta muzică şi pentru a căuta informaţii pe internet. Ele au permis, de asemenea, dezvoltarea automobilelor electrice cu autonomie sporită de deplasare şi stocarea energiilor provenite din surse regenerabile.

Conceptul de baterie litiu-ion a fost creat în timpul crizei petrolului din anii 1970. Stanley Whittingham a lucrat la dezvoltarea unor metode ce ar fi putut să conducă la inventarea unor tehnologii care să nu mai folosească energia furnizată de combustibilii fosili. El a început să studieze superconductorii şi a descoperit un material extrem de potent energetic, pe care l-a utilizat pentru a crea un catod inovator într-o baterie de litiu. Acel catod era realizat din disulfură de titan, care, la nivel molecular, deţine spaţii care pot să găzduiască - într-o manieră intercalată - ioni de litiu.