ACTUALITATE

Lista măsurilor şi deciziilor luate la prima şedinţă a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale. Este vizat inclusiv domeniul justiţiei

post-img

Prelungirea suspendării procesului educaţional, reluarea activităţii unor magazine specializate, cumpărarea de urgenţă a măştilor şi mănuşilor medicinale, prestarea unor servicii de stat de necesitate stringentă, dar şi măsuri specifice în domeniul justiţiei. Acestea se regăsesc printre deciziile luate în cadrul primei şedinţe de ieri a Comisiei Situaţiei Excepţionale, care ia decizii în perioada instituirii stări de urgenţă.

Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPOZIŢIA nr. 1 din 18 martie 2020

În conformitate cu art. 22 din Legea nr. 212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, art. 2 din Hotărârea Parlamentului nr. 55/2020 privind declararea stării de urgenţă, punctelor 6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1340/2001, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova,

DISPUNE:

1. Se prelungeşte suspendarea procesului educaţional în cadrul instituţiilor de învăţământ general, profesional şi universitar, până la data de 31 martie 2020 inclusiv, cu revizuirea ulterioară a termenului indicat, în funcţie de situaţia epidemiologică. Organizarea procesului educaţional în instituţiile de învământ de toate nivelurile la distanţă prin utilizarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în perioada în care este restricţionată desfăşurarea procesului educaţional în incinta instituţiilot de învăţământ. În perioada următoare, Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării va prezenta Metodologia privind asigurarea continuităţii procesului educaţional la distanţă în perioada de carantină în scopul coordonării ramurale a acestui proces.

2. Reluarea, începând cu data de 23 martie 2020, ora 00:00:
- a activităţii de comerţ cu amănuntul a articolelor igienico-sanitare, prin unităţile comerciale specializate;
- a activităţii de comerţ cu amănuntul prin intermediul magazinelor agricole specializate ce comercializează seminţe, produse de uz fitosanitar, furaje şi alte materii prime şi produse necesare în procesul tehnologic şi operaţional al producătorilor agricoli şi al companiilor din industria alimentară;
- a activităţii de comerţ cu amănuntul prin intermediul magazinelor specializate a pieselor de schimb şi altor produse conexe serviciilor de deservire tehnică a unităţilor de transport şi utilajului agricol.

3. I.P. „Agenţia Servicii Publice”, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale, va acorda doar servicii de necesitate stringentă: eliberarea actului de identitate provizoriu; înregistrarea decesului; serviciile cadastrale, înregistrarea şi licenţierea unităţilor de drept.

4. Î.S. „Poşta Moldovei”, prin intermediul subdiviziunilor sale, va acorda doar servicii de necesitate stringentă.

5. Agenţii economici, care desfăşoară activitate economică, pe perioada instituirii stării de urgenţă, sunt obligaţi să asigure accesul colaboratorilor Biroului Naţional de Statistică, responsabili de înregistrarea preţurilor de consum la mărfuri si servicii, pentru exercitarea atribuţiilor sale, asigurarea respectării normelor pentru reducerea răspîndirii infecţiei COVID -19.

6. Autorizarea tranzitării teritoriului Republicii Moldova, direct, fără oprire, prin punctele de trecere a frontierei de stat Giurgiuleşti - Galaţi şi Giurgiuleşti – Reni a cetăţenilor străini care se întorc în ţara de origine sau de reşedinţă, a membrilor misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare, ai organizaţiilor/misiunilor internaţionale, acreditate în ţara de destinaţie, precum şi membrilor de familie ai acestora. Tranzitarea va fi autorizată de angajaţii Poliţiei de Frontieră doar după obţinerea confirmării din partea autorităţii locale de frontieră a statului vecin privind acceptarea persoanelor nominalizate pe teritoriul statului său. Poliţia de Frontieră va asigura însoţirea mijloacelor de transport ale persoanelor în tranzit de la punctul de intrare până la punctul de ieşire.

7. Autorizarea accesului temporar, în data de 19.03.2020, pe teritoriul Republicii Moldova, în condiţii strict reglementate de autorităţile competente, a echipajului aeronavei destinate evacuării voluntarilor Corpului Păcii.

8. Se stabilesc măsuri specifice în domeniul justiţiei pe perioada instituirii stării de urgenţă, conform anexei.

9. Compania Naţională de Asigurări în Medicină, va asigura finanţarea imediată cu mijloace financiare în sumă de 2.000.000 (două milioane) lei, din sursele fondului de profilaxie al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, pentru achiziţionarea în regim de urgenţă a următoarelor bunuri:
1) mănuşi medicale – în cantitate de 640 (şase sute patruzeci) mii bucăţi;
2) măşti medicale – în cantitate de 250 (două sute cincizeci) mii bucăţi.

10. Centrul pentru achiziţii publice centralizate în sănătate va asigura organizarea şi efectuarea procedurilor de achiziţii publice prin negocieri directe fără publicare a anunţului de participare, de mănuşi medicale în cantitate de 640 (şase sute patruzeci) mii bucăţi, şi măşti medicale în cantitate de 250 (două sute cincizeci) mii bucăţi, din sursele Fondului de profilaxie, în scopul combaterii infecţiei COVID–19.

11. Autorităţile publice centrale, autorităţile publice locale, toate persoanele juridice de drept public şi de drept privat înregistrate în Republica Moldova, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, precum şi toţi cetăţenii Republicii Moldova şi alte persoanele fizice aflate la momentul actual pe teritoriul Republicii Moldova, vor asigura executarea tuturor prevederilor Hotărârilor nr. 1, nr. 2, nr. 3, nr. 4, nr. 5, nr. 6, nr. 7, nr. 8 şi nr. 9 a Comisiei naţionale extraordinare de sănătate publică emise în perioada 02 februarie 2020 – 15 martie 2020.

12. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina oficială a Guvernului.

Anexă la Dispoziţia nr. 1 din 18 martie 2020 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova

Termene de procedură
1. Pe durata stării de urgenţă termenele de prescripţie şi termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgenţă instituite potrivit Hotărîrii Parlamentului nr. 55 din 17 martie 2020.
Executarea silită
2. Procedurile de executare silită privind:
a) executarea documentelor executorii privind litigiile locative;
b) urmărirea salariului şi altor venituri, cu excepţia documentelor executorii ce vizează încasarea pensiei alimentare
se suspendă de drept.
Calcularea dobînzilor şi penalităţilor în cadrul procedurilor de executare silită pe perioada stării de urgenţă se suspendă.
3. În restul cazurilor, activitatea de executare silită continuă numai în cazurile în care este posibilă respectarea actelor de dispoziţie ale Comisiei naţionale extraordinare de sănătate publică, în scopul ocrotirii drepturilor la viaţă şi la integritate fizică ale participanţilor la executarea silită.
4. Cauze civile, cu excepţia, celor ce se examinează conform legii în lipsa părţilor, care au fost amînate pentru pronunţare, ce vizează eliberarea ordonanţelor de protecţie, acţiunile privind confiscarea averii nejustificate, încuviinţarea spitalizării forţate şi tratamentului forţat, se suspendă de drept.
5. În procesele prevăzute la art. (4), când este posibil, instanţele judecătoreşti dispun măsurile necesare pentru desfăşurarea şedinţei de judecată prin videoconferinţă şi procedează la comunicarea actelor de procedură prin fax, poştă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia.
6. Pe durata stării de urgenţă, pentru judecarea proceselor prevăzute la art. (4), instanţele judecătoreşti, ţinând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeaşi zi.
7. Amînarea judecării cauzelor prevăzute la art. (4) poate fi dispusă la cerere, în situaţia în care partea interesată se află în izolare la domiciliu, în carantină sau spitalizată în contextul pandemiei de COVID-19. Când instanţa respinge cererea de amânare a judecăţii în considerarea necesităţii de a soluţiona cauza în contextul instituirii prezentei stări de urgenţă, va amâna, la cererea părţii sau din oficiu, pronunţarea în vederea depunerii de pledoariei scrise.
8. Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele care se suspendă de drept, aflate în curs la data instituirii prezentei stări de urgenţă, se întrerup, urmând a curge noi termene, de aceeaşi durată, de la data încetării stării de urgenţă. În cauzele care se suspendă de drept, în care au fost declarate căi de atac până la data emiterii prezentei hotărîri, dosarele se înaintează instanţei competente după încetarea stării de urgenţă.
9. După încetarea stării de urgenţă, judecarea proceselor suspendate de drept conform prezentei hotărîri, se reia din oficiu. În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgenţă, instanţa de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată şi citarea părţilor.

Cauzele penale
10. (1) Activitatea de urmărire penală şi cea a judecătorilor de instrucţie se desfăşoară numai cu privire la:
a) cauzele în care s-au dispus ori se propune luarea măsurilor preventive ori a celor de protecţie a victimelor şi martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranţă cu caracter medical, cele cu persoane vătămate minori;
b) actele şi măsurile de urmărire penală a căror amânare ar pune în pericol obţinerea probelor sau prinderea suspectului sau a inculpatului, precum şi cele privind audierea anticipată;
c) cauzele în care urgenţa se justifică prin scopul instituirii stării de urgenţă la nivel naţional, alte cauze urgente apreciate ca atare de către procurorul care supraveghează sau efectuează urmărirea penală.
(2) Procesele penale aflate în curs pe rolul instanţelor de judecată, indiferent de etapa de examinare, se suspendă de drept pe durata stării de urgenţă, cu excepţia celor de la alin.(1) lit. c) apreciate ca atare de judecător sau instanţa de judecată, precum şi a următoarelor cauze: cele privind infracţiunile flagrante, cele în care au fost dispuse măsuri preventive, cele referitoare la contestaţii împotriva măsurilor asiguratorii, cele privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, cele ce cuprind măsuri de protecţie a victimelor şi a martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranţă cu caracter medical, cele privind infracţiuni contra securităţii naţionale, cele privind acte de terorism sau de spălare a banilor;
(3) În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgenţă, instanţa de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată şi efectuarea actelor de procedură;
(4) Acordul de comunicare în cauzele penale a actelor procedurale prin poştă electronică se prezumă, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de urgenţă, telefonic indicarea adreselor de poştă electronică pentru comunicarea respectivelor acte;
(5) Termenele de comunicare a actelor de procedură, de depunere şi soluţionare a plângerilor, altele decât cele reglementate de alin. (1), se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgenţă să înceapă să curgă un nou termen, de aceeaşi durată. Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele penale, cu excepţia celor judecate potrivit prezentului hotărîri, se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgenţă să înceapă să curgă un nou termen, de aceeaşi durată. Fac excepţie cele judecate potrivit prezentului hotărîri.
(6) Audierea persoanelor private de libertate se face prin videoconferinţă la locul de deţinere sau în spaţii corespunzătoare stării de urgenţă, fără a fi necesar acordul persoanei private de libertate .
(7) Pe durata stării de urgenţă, în cauzele în care nu se efectuează acte de urmărire penală sau procesul penal este suspendat potrivit prezentei hotărîri, prescripţia răspunderii penale se suspendă.

Executarea pedepselor
11. În executarea pedepselor şi a măsurilor educative neprivative de libertate, executarea supravegherii prin prezentarea persoanei la serviciul de probaţiune, primirea vizitelor consilierului de probaţiune, precum şi obligaţiile de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii, de a urma activităţi educaţionale, de a frecventa unul sau mai multe programe probaţionale, se suspendă pe durata stării de urgenţă. Pentru situaţiile în care termenul de supraveghere, durata supravegherii sau durata măsurii educative neprivative de libertate s-a împlinit în timpul stării de urgenţă, în raportul final se face menţiune despre imposibilitatea obiectivă de executare. Calculul termenului de executare se suspendă pe perioada stării de urgenţă.
12. În executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate, exercitarea dreptului de a primi vizite, exercitarea dreptului la vizită intimă, exercitarea dreptului de a primi bunuri prin sectorul vizită, cât şi recompensele constând în permisiunea de ieşire din penitenciar se suspendă.
(2) Pentru persoanele condamnate la pedepse privative de libertate şi celor faţă de care sunt aplicate măsuri preventive privative de libertate se dublează durata şi numărul de convorbiri telefonice. În baza cererii deţinutului, se permite acordarea întrevederii de scurtă durată prin intermediul sistemelor de teleconferinţă prin platforme software acceptate de către instituţia penitenciară.
(3) Pentru asigurarea securităţii locurilor de detenţie, la necesitate, se vor implica organele de apărare naţională, securitate şi ordine publică, inclusiv cu acordarea mijloacelor de transport în termeni optimi pentru intervenţie promptă, în baza planurilor comune de interacţiune, care urmează a fi perfectate în termen de 72 ore de către subdiviziunile subordonate ale MAI, Ministerul Apărării şi MJ.
(4) În perioada carantinei prevăzută la art. 200 alin. (6) din Codul de executare se permite deţinerea persoanelor arestate preventiv în izolatoarele IGP sau CNA.
13. Pe durata stării de urgenţă, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale vor lua măsuri pentru organizarea activităţii astfel încât să fie evitat, pe cât posibil, contactul direct între persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare.
14. (1) Autorităţile şi instituţiile publice stabilesc măsurile care se impun pentru asigurarea desfăşurării optime a activităţii, cu respectarea regulilor sanitar-epidemiologice stabilite de autorităţile cu atribuţii în domeniu, inclusiv prin hotărârile Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică, urmărind cu prioritate asigurarea prevenţiei şi reducerea riscului de îmbolnăvire.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi organelor de conducere ale profesiilor de avocat, notar public, executor judecătoresc, precum şi ale celorlalte profesii.
(3) Organele de poliţie, după caz, sunt obligaţi să sprijine îndeplinirea promptă şi efectivă a măsurilor prevăzute la alin.(1).

15. prestarea serviciilor notariale de către notarii publici, cu excepţia cazurilor de urgenţă majoră se suspendă pînă la data de 27 martie 2020.
16. Pe perioada stării de urgenţă, termenele legale stabilite pentru soluţionarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informaţii de interes public, precum şi a petiţiilor se triplează.
17. Pe perioada stării de urgenţă ministrul justiţiei poate modifica procedura de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice din subordinea Ministerului Justiţiei.