ACTUALITATE

INTERVIU. Siegfried Mureşan: Cu acest Guvern, Republica Moldova poate redeveni povestea de succes a Parteneriatului Estic

Eurodeputatul Siegfried Mureşan a fost ales preşedinte al delegaţiei Parlamentului European pentru relaţia cu Republica Moldova. Despre priorităţile pe care le are din această funcţie, ajutorul UE oferit Republicii Moldova, poziţia şi oportunităţile de dezvoltare a ţării noastre, locul nostru în Parteneriatul Estic, dar şi cum vor fi influenţaţi cetăţenii Republicii Moldova de Brexit - toate acestea au fost discutate în cadrul unui interviu oferit de Siegfried Mureşan pentru TVR MOLDOVA.

- Domnule Mureşan, recent aţi fost desemnat preşedintele delegaţiei Parlamentului European pentru relaţia cu Parlamentul Republicii Moldova. Aş vrea să-mi spuneţi câteva priorităţi pe care vi le-aţi notat  în ceea ce ţine de mandatul pe care îl aveţi?

SIEGFRIED MUREŞAN: Bună ziua dumneavoastră şi telespectatorilor noştri, mă bucur că intrăm din nou în legătură cu telespectatorii TVR MOLDOVA, de aici, de la Bruxelles, din biroul meu de europarlamentar. Într-adevăr, în urmă cu puţin timp am fost ales preşedintele Delegaţiei Parlamentului European pentru relaţia cu Republica Moldova, iar misiunea acestei delegaţii este să implementeze şi să vegheze la buna implementare a Acordului de Asociere RM-UE. Prioritatea mea este următoarea: am spus în momentul în care am fost ales, deschis tuturor membrilor acestei delegaţii din toate statele membre ale UE şi din toate fracţiunile parlamentare, am spus că prioritatea numărul unu este apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană şi să oferim cât mai mult sprijin pentru Chişinău. Misiunea acestei Delegaţii este de a implementa Acordul de Asociere, deoarece acest acord aduce beneficii multiple pentru cetăţenii Republicii Moldova, pentru întreprinderile din Republica Moldova. Implementarea acestui Acord de Asociere va aduce Republica Moldova mult mai aprope de Uniunea Europeană, vor creşte schimburile economice, schimburile comerciale, schimburile între tineri, între studenţi, numărul de burse, vom ajuta la modernizarea statului Republica Moldova, modernizarea administraţiei publice centrale şi locale şi vom oferi în următorii ani cel puţin la fel de multe fonduri cum am oferit în ultimii ani. Subiectul cu fonduri europene este unul foarte important, deoarece chiar în aceste zile în Parlamentul European încep negocierile pentru bugetul UE din umătorii şapte ani, adică câte fonduri UE vor veni în următorii şapte ani, pe ce proiecte şi în ce condiţii. Iar eu vreau, şi vă spun direct, că îmi doresc ca Republica Moldova să primească în aceşti viitori şapte ani mai multe fonduri europene de cât a primit până acum. Şi până acum suportul a fost unul consistent, peste 700 de milioane de euro credite nerambursabile, bani gratis din partea UE pentru Republica Moldova care nu vor trebui rambursaţi niciodată. Dar vreau ca în următorii şapte ani să oferim şi mai multe astfel de fonduri pentru Republica Moldova, să fie mult mai mulţi astfel încât să apropiem Chişinăul şi mai mult de Uniunea Europeană.

- Vorbind în cifre, de ce sume ar fi vorba?

SIEGFRIED MUREŞAN: Eu nu mai sunt vicepreşedinte al Comisiei pe Bugete a Parlamentului European, însă am o altă funcţie - cea de vicepreşedinte al grupului parlamentar al PPE. Această poziţie politică foarte importantă îmi oferă posibilitatea de a coordona munca comisiilor pe bugete, agricultură şi fonduri regionale. În ultimii şapte ani în toată vecinătatea estică au venit 18 miliarde de euro, Comisia Europeană a propus ca în următorii şapte ani să creştem de la 18 la 19 miliarde, iar noi Parlamentul European am cerut mai mult, noi dorim 20,5 miliarde de euro pentru vecinătatea Uniunii Europene. Aceasta deoarece vecinătatea este foarte importantă pentru Uniunea Europeană. Pentru a avea stabilitate, prosperitate, securitate în interiorul Uniunii Europene trebuie să fii înconjurat de state care ele însele sunt stabile şi au o perspectivă de prosperitate, de aceea noi am spus că vrem o creştere şi mai mare şi sper să ne impunem. Majorarea de la 18 la peste 20 de miliarde înseamnă o creştere de aproape 20% aceasta se va reflecta şi asupra Republicii Moldova. Eu cred că faţă de cele 700 de milioane pe care le primeşte Republica Moldova acum, vor fi probabil între 900 de milioane şi un miliard în următorii şapte ani. Eu îmi doresc să investim aceşti bani în mari proiecte de infrastructură astfel încât să interconectăm Republica Moldova cu UE, prin România, în ceea ce priveşte energia şi transportul. În momentul de faţă, 25% din banii europeni care vin în Republica Moldova sunt investiţi în infrastructură, energetică şi transport, iar eu îmi doresc să creştem această pondere de la 25 la 50%. Adică banii suplimentari care vin în Republica Moldova să-i investim pentru a realiza interconectarea energetică a Republicii Moldova de UE prin România, electricitate, gaze, să finalizăm gazoductul Iaşi-Ungheni până la Chişinău cu fonduri europene nerambursabile. Acest lucru este foarte important din următorul motiv: atunci când vom realiza interconectarea energetică, dependenţa Republicii Moldova de Federaţia Rusă va fi şi mai mică. Aceasta înseamnă că, în cazul în care Federaţia Rusă vrea să pună presiune pe Republica Moldova, să crească preţul la gaz, să vă şantajeze politic, atunci noi vom spune că ajutăm Republica Moldova imediat şi nu veţi mai fi o victimă a Moscovei. În plus vom putea oferi energie Republicii Moldova la un preţ mai mic, prin UE. Aceasta înseamnă că se va reduce şi presiunea pe bugetul public, nu va mai fi necesar să plătiţi un preţ mare către ruşi, ci va fi un preţ mai mic, un preţ cinstit către gazul care vine de la UE. Astfel vor rămâne mai mulţi bani la bugetul public, bani care vor putea fi folosiţi la construcţia de spitale, de şcoli, drumuri şi pentru a îmbunătăţi viaţa cetăţenilor Republicii Moldova.
 
- În cadrul mai multor interviuri şi intervenţii în presa de la Chişinău aţi declarat că Republica Moldova are cel mai pro-european Guvern din ultimii 30 de ani. Ce vă face să credeţi aceasta? Dacă îmi aduc aminte bine, partenerii occidentali spuneau asta şi despre Guvernele Filat, şi despre Guvernul Leancă. Ce vă face să fiţi mai sigur în Guvernul Sandu decât în cele enumerate mai sus?

SIEGFRIED MUREŞAN: Am învăţat cu toţii din lecţiile trecutului. În relaţia dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană au existat urcuşuri şi coborâşuri în ultimii 10-15 ani. Este foarte clar că Acordul de Asociere a fost negociat, a fost parafat de guverne pro-europene de centru-dreapta susţinute inclusiv de familia mea politică PPE. La fel este clar că Guvernul Filip a pierdut încrederea Uniunii Europene, fiindcă a luat măsuri în ciuda înţelegerilor, iar în UE când pierzi încrederea, o pierzi pentru totdeauna, o câştigi greu şi o pierzi repede. Acum este clar că Maia Sandu este un prim-ministru pro-european şi unul reformist. De asemenea, este foarte clar că Maia Sandu este un prim-ministru care din punct de vedere al integrităţii este ireproşabil, are un parcurs impecabil. Vă daţi seama că nu poţi ajunge să lucrezi la Banca Mondială dacă nu eşti impecabil, atât în materie de competenţă, cât şi la capitolul integritate. Şcoala pe care Maia Sandu a urmat-o, inclusiv formarea de la Banca Mondială, sunt o garanţie a faptului că nu doar este pro-european şi reformist, dar de la nivel de prim-ministru porneşte o dorinţă puternică de  integritate, de combatere a corupţiei şi de a avea competenţe la nivelul Administraţiei centrale din Republica Moldova. Am învăţat şi noi din lecţiile trecutului, dar este clar că acum avem o şansă foarte mare cu acest prim-ministru.
 
- Dar faptul că acest guvern este susţinut de către PSRM, care este un partid pro-rus şi îşi măsoară ceasul cu Moscova, nu trezeşte suspiciuni sau neîncredere la Bruxelles?

SIEGFRIED MUREŞAN: Întrebarea dumneavoastră este foarte importantă şi este legitimă. Nici eu nu am sărit în sus de bucurie când am văzut că acest guvern are nevoie de sprijin parlamentar din partea PSRM-ului, fiindcă ştiu foarte bine cine este PSRM-ul, ştiu care este parcursul său din trecut. Eu vreau să spun un lucru, Guvernul va fi evaluat pe baza faptelor, pe baza îndeplinirii angajamentelor, a promisiunilor faţă de Uniunea Europeană, faţă de partenerii externi. Până în momentul de faţă, Guvernul condus de Maia Sandu şi-a asumat multe angajamente şi le-a îndeplinit pe toate. A dovedit că doreşte să fie un partener de încredere pentru Uniunea Europeană. Deci, guvernul va fi evaluat în baza faptelor şi fac apel la PSRM să nu fie o piedică în calea apropierii Republicii Moldova de UE, deoarece din partea UE vine bunăstare pentru cetăţeni. Ştim că PSRM nu este un mare prieten al UE, dar apelul pe care îl fac este să nu fie o piedică în calea dezvoltării Republicii Moldova.
 
- Având în vedere situaţia din cadrul UE, că încă nu a fost desemnată o comisie europeană, negocierile grele în ceea ce priveşte Brexitul, mai este vreo viziune sau vreun plan privind Parteneriatul Estic? Adică mai este actual aceast proiect?

SIEGFRIED MUREŞAN: Situaţia la nivelul instituţiilor Uniunii Europene este foarte bună. Avem în Parlamentul European o majoritate pro-europeană formată din trei partide mari pro-europene sub conducerea Partidului Popular European, care este cel mai mare grup politic, alături de social-democraţii europeni şi de grupul înfiinţat de preşedintele Franţei Emmanuel Macron. Vorbim despre trei grupuri serioase pro-europene, care conduc real UE în acest moment. Noua Comisie Europeană va intra în funcţiune, probabil nu la 1 noiembrie, cum era iniţial prevăzut, ci la 1 decembrie, din următorul motiv: În PE fiecare comisar european trebuie să fie supus unor audieri la care trei dintre candidaţi au picat. Anume din cauza că Parlamentul European îşi face treaba foarte riguros şi pentru că nu poţi da vot de sprijin unor incompetenţi şi unor candidaţi care nu sunt pregătiţi pentru funcţia de comisar european. În acest moment trei state trebuie să facă nominalizări noi, este vorba despre România, Ungaria şi Franţa. Aceasta mai durează o lună de zile, dar nu este o dramă. Aţi văzut şi dumneavoastră în Republica Moldova formarea guvernelor după alegeri care a durat mai mult timp, a durat luni de zile. Când ai nevoie de o lună în plus pentru formarea unui guvern vă spun eu că nu este un capăt de ţară. Vom avea o Comisie Europeană foarte bună, foarte stabilă, foarte puternică şi pro-europeană. Cel mai important este că vom avea o Comisie Europeană, careia îi va păsa foarte mult de Parteneriatul Estic, de vecinătate şi de extinderea Uniunii Europene, şi vă spun şi de ce. Una dintre priorităţile UE în următorii cinci ani va fi siguranţa cetăţeanului. Noi înţelegem că pentru a fi siguri în interiorul UE trebuie să ai siguranţă în vecinătate. De aceea eu însumi le spun colegilor din Parlamentul European că a ajuta vecinătatea estică este chiar interesul nostru. Pentru a creşte siguranţa în vecinătatea estică este necesar ca ajutorul din partea UE să crească în următorii ani şi sprijinul pentru această linie din partea mea este deplin.
 
- Apropo de Brexit, domnule Mureşan, care sunt scenariile cele mai vehiculate pe culoarele de la Bruxelles? Va fi un hard Brexit, unul slow sau va fi amânată problema din nou?

SIEGFRIED MUREŞAN: Brexit-ul este o mare greşeală. Acest proces nu are câştigători. Apropierea şi apartenenţa la UE aduce beneficii majore pentru fiecare ţară europeană. Brexit-ul a fost o mare greşeală pe care nu noi, Europa, ni l-am dorit, ci britanicii şi l-au dorit. Acum văd şi ei cât este de greu, ei trebuie să propună soluţii. Noi am negociat un acord. Este cel mai bun acord posibil pentru acest divorţ dificil şi regretabil, acum ei trebuie să hotărască dacă acceptă acest acord, dacă vor anumite ajustări, dar aceste ajustări nu pot fi doar pe partea de beneficii, ci şi pe partea de obligaţii, căci, nu poţi să iei toate beneficiile şi să nu-ţi asumi obligaţiile, deoarece principiile Uniunii Europene sunt clare. Cele 27 de state sunt unite, Marea Britanie trebuie să spună ce vrea, timpul trece repede dacă Brexi-tul este prevăzut pentru 31 decembrie. Dacă britanicii sunt serioşi şi constructivi, atunci trebuie să găsească soluţii pentru ca să rămânem prieteni după aceea, care este cel mai bun scenarii. Un Brexit fără acord ar putea fi impus, atunci va aduce mari deservicii în primul rând Marii Britanii. Eu sper că un Brexit hard ar putea fi evitat şi sper ca Marea Britanie să iasă din UE cu un acord şi să avem o relaţie bună. Scenariul meu preferat ar fi ca ei să rămână în UE.
 
- Dacă rămânem la capitolul Brexit, explicaţi-ne cum ne-ar afecta pe noi cei din Republica Moldova, din Parteneriatul estic, un hard Brexit?

SIEGFRIED MUREŞAN: Marea Britanie este o ţară de 60 de milioane de locuitori, după Brexit noi vom rămâne o Uniune de 650 de milioane, este clar că Brexit va lovi mult mai mult în Regatul Unit. Investitorii străini, companiile pleacă din Marea Britanie spre Europa, şi nu din UE spre Marea Britanie. Din punct de vedere economic, Marea Britanie va fi puternic lovită de Brexit, va încetini economia din cauza încetinirii schimburilor comerciale, şomajul va creşte, cheltuielile publice pentru a susţine economia vor creşte, încasările la buget vor scădea, deficitul va creşte, lira britanică va scădea, aceasta se va întâmpla după Brexit. Va fi un şoc pentru economia Marii Britanii, mai mare în cazul unei ieşiri fără acord, ceva mai mic dacă vor ieşi cu acord. Pe continent vor suferi mai mult ţările vecine şi cele care au schimburi comerciale mai puternice cu Marea Britanie, cum ar fi Irlanda, Belgia, Germania, Olanda, vor suferi din punct de vedere economic. Pentru Republica Moldova din punct de vedere economic nu va fi nici un şoc. Noi ne dorim un Brexit cu acord, astfel încât drepturile cetăţenilor europeni care muncesc acolo să fie respectate, deoarece asta am negociat cu Marea Britanie şi negocierea a fost foarte dură, de aceea sperăm ca britanicii să respecte acele negocieri, astfel încât cetăţenii Republicii Moldova care au cetăţenie europeană şi muncesc în Marea Britanie să o poată face în continuare.
 
- În presa din dreapta Prutului s-a vehiculat că aţi putea fi propus pentru funcţia de comisar european, sau pentru cea de premier. De care fotoliu sunteţi mai aproape?

SIEGFRIED MUREŞAN: Eu nu comentez nici o dată afirmaţii pe surse. Vă pot spune foarte clar un lucru, speculaţiile legate de prezenţa mea în Guvernul României nu au nici o bază.  Candidatul Partidului Naţional Liberal pentru funcţia de prim-ministru este preşedintele PNL, Ludovic Orban. Eu susţin cu mare entuziasm candidatura domnului Orban şi vă asigur că această candidatură ar fi un mare câştig şi pentru Republica Moldova. Ludovic Orban, în calitatea sa de preşedinte al PNL, a fost de nenumărate ori în Republica Moldova în ultimii doi ani de când a preluat conducerea partidului. A fost inclusiv în campania pentru alegerile europarlamentare şi am promis împreună că îi vom reprezenta în PE pe românii basarabeni cu aceeaşi putere cu care vom reprezenta şi românii din dreapta Prutului. Chiar săptămâna trecută eu şi cu domnul Ludovic Orban am participat la Sibiu la un eveniment al PNL dedicat administraţiei publice la care a venit şi Andrei Năstase, candidatul blocului ACUM la Primăria Municipiului Chişinău. Ludovic Orban i-a aşezat la aceeaşi masă pe primarii excepţionali ai PNL, pe primarul Clujului Emil Boc, pe cel al municipiului Oradea Ilie Molojan, pe Nicolae Robu primarul din Timişoara, pe Astrid Fodor, primar de Sibiu, Florin Oancea de la Deva. Toţi au discutat cu Andrei Năstase despre cum se face administraţie publică serioasă la standarde europene. Ludovic Orban este un mare prieten al Basarabiei şi vă spun că în ziua în care el va deveni prim-ministru al României va fi o zi foarte bună pentru republica Moldova.
 
- Revenim la Republica Moldova, care sunt acele 5 lucruri pe care ar trebui să le facă acest guvern ca să devină şi pentru oameni unul performant şi pro-european?

SIEGFRIED MUREŞAN: Nu voi da sfaturi Guvernului Republicii Moldova, Maia Sandu este un prim-ministru foarte bine pregătit. Ca şi om politic, pot să spun un singur lucru, fiţi cât mai aproape de oameni şi respectaţi-vă promisiunile şi faceţi ceea ce oamenii din Republica Moldova aşteaptă: drumuri mai bune, şcoli, spitale mai bune, justiţie dreaptă, clară şi egală pentru toţi. Fiţi parteneri de încredere pentru cei din afară.
 
- Credeţi că Republica Moldova poate redeveni povestea de succes al Parteneriatului Estic?

SIEGFRIED MUREŞAN: Răspunsul este clar, simplu şi scurt. Da! Republica Moldova cu acest guvern, respectând promisiunile şi angajamentele asumate, poate redeveni povestea de succes a Parteneriatul Estic. Mă voi implica cu toată forţa de la nivel European pentru a da Republicii Moldova o mână de ajutor. Mă bucur că din această postură, de preşedinte al Delegaţiei PE pentru relaţia cu Republica Moldova, voi avea şansa să ajut Chişinăul şi să vin cât de des posibil atât în capitală, dar şi în raioane.