ACTUALITATE

În Republica Moldova, contrabanda cu ţigări a devenit un fenomen greu de stăpânit

În Republica Moldova contrabanda cu ţigări a devenit un fenomen greu de stăpânit. E o problema transfrontalieră, care afectează şi Uniunea Europeană. O recunosc atât autorităţile cât şi experţii în securitate. Contrabandiştii se adaptează, dispun de tehnică, şi încearcă toate metodele pentru a duce marfa la destinaţie. O demonstrează şi incidentul din raionul Edineţ, acolo unde a fost capturat un avion folosit la transportul ţigărilor de contrabandă în România.

În acest an, Poliţia de Frontieră a înregistrat doar patru cazuri de trafic ilicit cu ţigări la frontiera verde şi 49 de cazuri în punctele de trecere. O statistică ruşinoasă, recunoaşte chiar şeful instituţiei.

Asta în timp ce investigaţiile scot la iveală afaceri de milioane de euro din contrabanda de ţigări, aduse, în mare parte, prin regiunea Transnistreană. Experţii în securitate spun că problema e una de sistem, iar contrabanda şi corupţia merg mână în mână.

In acest an s-au confiscat aproape 44 de mii de pachete de ţigări şi au fost pornite şase cauze penale. Şeful Poliţiei de Frontieră din Republica Moldova recunoaşte că statistica nu face onoare instituţiei.

ROSIAN VASILOI, şeful Poliţiei de Frontieră, Republica Moldova: „Patru cazuri la frontiera verde, timp de un an de zile nu face faţă autorităţii pe care eu o reprezint. Asta este nimic şi este de ruşinea poliţiştilot de frontieră cazurile astea. Acum facem o evaluare mai amplă pe această dimensiune folosind tot ce este la îndemâna noastră, inclusiv şi schimbul de informaţii cu partenerii din România, Ucraina, organizaţiile internaţionale de profil, agentia Frontex”.

ALEXANDRU FLENCHEA, expert în securitate. „Contrabanda şi corupţia merg mână în mână, contrabanda nu poate avea loc fără implicarea factorilor de decizie din diverse instituţii nu doar din Serviciul Vamal. Este un fenomen, vedem efectele lui, vrem să vedem şi acţiuni hotărâte de combatere”.

Actualul şef al Poliţiei de Frontieră recunoaşte că traficul ilegal cu ţigări este o afacere de milioane de euro în Republica Moldova. Doar în primele patru luni din 2020, în regiunea transnistreană au fost importate aproape 800 de milioane de ţigarete, o cantitate care depăşeşte de multe ori cererea locuitorilor din stânga Nistrului. Surplusul ajunge prin contrabandă în Ucraina şi statele Uniunii Europene.

ALEXANDRU FLENCHEA, expert în securitate. „Atunci când contrabanda atinge cote generează bani în măsură să submineze procesul de reintegrare, în mod evident asta devine o problemă de securitate care trebuie abordată sistemic de toate autorităţile statului. Noi avem 465 de kilometri de hotar pe care nu îl controlăm efectiv, şi se întâmplă că pe acel segment de hotar avem 3 puncte mari de trecere a frontierei internaţionale. Din 2016 tot încercăm să instituim control vamal comun moldo-ucrainean la principalul punct de trecere, Cuciurgan, din câte ştiţi 10 amânări au avut loc”.

Nici măcar pandemia nu a temperat avântul contrabandiştilor. Datele oferite reporterilor Centrului de Investigaţii Jurnalistice din Moldova de către Serviciul Vamal arată că, în ianuarie-septembrie 2020, au fost aduse în zona transnistreană 165 de milioane de pachete cu ţigări iar o mare parte din tutun a fost vândut ilegal.

ILIE GULCA, reporter, Centrul de Investigaţii Jurnalistice. „Acum au rămas 35 de tiruri de ţigări. Celelalte peste 100 de tiruri de ţigări din Transnistria au fost vândute prin Ucraina prin Polonia şi prin România. Potrivit surselor noastre, aceste scheme de contrabandă aceste scheme nu funcţionează fără protecţia unor funcţionari înalţi fie de la Guvern, fie în cadrul Poliţiei de Frontieră”.

ROSIAN VASILOI, şeful Poliţiei de Frontieră, Republica Moldova. „Vreau să vă spun că sunt pornite mai multe anchete şi de serviciu, de către Procuratura Generală sunt iniţiate mai multe cauze penale, nu exclud şi noi examinpm implicarea inclusiv şi a poliţiştilor de frontieră în aceste scheme”.

Deputaţii recunosc şi ei că problema ar ţine de sistem şi de corupţie şi nu de legislaţie, care acum ar corespunde cerinţelor.

LILIAN CARP, preşedintele Comisiei Parlamentare  Securitate naţională, Apărare şi Ordine publică. „Legislaţia din contra, este una care, vorbim de Poliţia de Frontieră care are toate pârghiile ca să poată interveni pentru a putea contracara asemenea acte ilegale. Este important noi să avem instituţii care să fie bine informate”.

După ce trece frontiera marfa de contrabandă trebuie vindută. Aici intră in schemă reţeaua infraţională, creată pe mai multe niveluri. Una dintre pieţele agroalimentare din Iaşi e plină cu produse de contrabandă din Republica Moldova. Jurnalistul Ciprian Pardău a făcut o investigaţie iar faptele sunt confirmate de politia de frontieră din România.

CIPRIAN PARDĂU, jurnalist Ziarul de Iaşi. „Sunt centre unde se adună întreaga cantitate de ţigări care a reuşit să treacă graniţa, iar de acolo sunt distribuite foarte uşor cu autoturiemele pesoanelor care se ocupă cu această activitate, în special în pieţe”.

Subiectul fierbinte al contrabandei a din nou autorităţile în alertă după ce a fost capturat un avion implicat în acţiuni de contrabandă cu ţigări pe filiera Ucraina – România.

Avionul a fost observat de către o echipă de patrulare în timp ce traversa hotarul cu România. Pentru a nu fi văzut de radar, aeronaval de tip AN2 a zburat la altitudini de sub 100 de metri. Şi premierul României, Florin Cîţu, a declarat că problema contrabandei trebuie discutată în Consiliul Suprem de Apărare al Ţării. Şi Sindicatul Europol a cerut intervenţia CSAT.

COSMIN ANDREICA, liderul Sindicatului Europol. „Vorbim despre al doilea incident semnalat însă mai mult ca sigur vorbim şi despre alte astfel de transporturi care nu au fost depistate, este la îndemâna oricui să cumpere un avion de 15-20 de mii de euro, mai ales în condiţiile în care la un astfel de transport profitul contrabandiştilor se ridică şi la o valoare de un milion de euro. Riscul însă se pune în privinţa altor bunuri care ar putea fi transportate şi aici putem vorbi despre droguri, putem vorbi despre arme”.

COSMIN ANDREICA, liderul Sindicatului Europol. „Soluţii sigur că există şi de aceea este important ca această discuţie să aibă în CSTA pentru că acolo sun reprezentate toate instituţiile de apărare, ordine publică, siguranţă naţională, astfel încât în principal armata să poată să disloce surse logistice, mobile şi aici mă refer la aparate radar mobile care să poată să supravegheze spaţiul aerian românesc şi să vadă exact dacă este un fenomen sau este vorba de cazuri izolate”.

Datele Centrului de Investigaţii Jurnalistice din Republica Moldova arată că, doar în 2020, prejudiciul adus statului prin contrabandă este de 60,2 milioane de dolari. Anul trecut, Ministerul Justiţiei a propus şi înăsprirea pedepselor pentru contrabandă, menţionând că "pentru a contracara acţiunile infracţionale trebuie amenzi mai mari şi chiar ani grei de puşcărie. Iniţiativa însă a rămas doar la nivel de discuţii.