ACTUALITATE

Important: Cum poţi raporta reacţiile adverse la medicamente

post-img

„Raportând reacţii adverse puteţi reduce suferinţa şi puteţi salva vieţi!” Acesta este mesajul comunicat de angajaţii Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (AMDM) în cadrul expoziţiei internaţionale specializate de echipamente medicale, preparate farmaceutice şi stomatologie „MoldMedizin&MoldDent-2019”, unde instituţia participă cu un stand dedicat farmacovigilenţei.

De ce medicamentele provoacă reacţii adverse?

Fiecare medicament pe care îl procurăm în farmacie este însoţit de un prospect, pe care este important să-l citim cu atenţie. În el vom găsi o listă a posibilelor reacţii adverse – de la frecvente până la foarte rare – pe care acesta le poate provoca, potrivit producătorului, care a realizat un şir de teste preclinice şi clinice pe un număr restrâns de voluntari. Odată ce medicamentul este lansat pe piaţă,  numărul pacienţilor care îl administrează creşte considerabil, ceea ce înseamnă că pot apărea reacţii adverse noi.

Vizitatorii standului AMDM au fost instruiţi să raporteze atât reacţiile adverse care se regăsesc în prospect, cât şi cele care nu sunt menţionate, pentru că în ambele cazuri, este vorba de o informaţie extrem de importantă pentru evaluarea gradului de siguranţă a medicamentului. Fiecare dintre ei a primit câte o insignă cu mesajul „Eu raportez reacţiile adverse!”

De ce este important să raportăm reacţiile adverse?

Raportările reacţiilor adverse sunt procesate de angajaţii Agenţiei Medicamentului, iar ulterior, în funcţie de gravitatea/frecvenţa acestora, autoritatea responsabilă va lua măsurile necesare, astfel ca preparatul farmaceutic să devină mai tolerabil pentru pacienţi.

Lina Gudima, şef secţie Farmacovigilenţă şi studii Clinice, Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale: „Una dintre măsuri este corectarea prospectului – se vor face menţiuni suplimentare în privinţa reacţiilor adverse sau se va corecta doza recomandată. În cazuri grave, când riscurile la care este expus pacientul prevalează asupra beneficiilor, preparatul poate fi scos din vânzare. Este important să înţelegem că fiecare pacient răspunde individual la tratament, iar un medicament care provoacă reacţii adverse nu este neapărat unul necalitativ – el poate fi eficient, dar totodată poate cauza un răspuns neprevăzut la pacient.”

Cum raportăm reacţiile adverse?

În anul 2018, Agenţia Medicamentului a înregistrat 940 de raportări a reacţiilor adverse, 91% dintre ele parvenind de la specialiştii din sistemul medical. Pentru comparaţie, în 2010, către AMDM erau expediate doar 54 de sesizări. Creşterea numărului de raportări se datorează multiplelor campanii de informare, desfăşurate de instituţie, dar şi de faptul că din 2015, acest proces a fost digitalizat.

Astăzi, raportarea reacţiilor adverse poate fi efectuată şi online, pe siteul amed.md. Informaţia este automat stocată în baza de date naţională privind reacţiile adverse, iar de acolo este transmisă în baza de date globală a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, unde se colectează date despre siguranţa medicamentelor în etapa de postautorizare din majoritatea ţărilor lumii.

Dacă pentru angajaţii din sistemul medical, raportarea reacţiilor adverse este obligatorie, pentru pacienţi este opţională, deşi la fel de importantă.

Puteţi raporta reacţiile adverse:

Online: pe pagina amed.md
Prin e-mail: [email protected]
Prin scrisoare expediată la adresa: Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale, Secţia Farmacovigilenţă şi Studii Clinice, MD-2028 or. Chişinău, str. Korolenko 2/1
Prin fax: 022 88-43-38
La telefon: 022 88-43-38
Fişa prin care puteţi comunica despre reacţiile adverse poate fi descărcată aici