ACTUALITATE

Guvernul de la Kiev revine asupra ideii de reabilitarea tronsonului feroviar Berezino-Basarabeasca.

post-img

Guvernul Ucrainei a aprobat în planul financiar al companiei publice "Ukrzalizniţi" studiul de fezabilitate pentru reabilitarea tronsonului feroviar Berezino-Basarabeasca.

Potrivit agenţiei INFOTAG, anunţul a fost făcut pe reţelele sociale de către viceministrul Infrastructurii, Viktor Dovgani.  Potrivit lui, proiectul va contribui la creşterea parcursului de mărfuri al companiei, în special pe segmentul Arţiz-Basarabeasca. Un alt avantaj al proiectului este crearea unei căi alternative de ocolire a Transnistriei.

"Aceasta înseamnă deschiderea unei căi directe din Moldova în porturile din regiunea Odesa, îmbunătăţirea comunicaţiei de transport cu Basarabia ucraineană şi cu portul Reni (în special, reducerea costurile de transport de mărfuri şi sporirea siguranţei lor)", a declarat viceministrul.

Proiectul în valoare de 600 mil. de hrivne presupune reabilitarea a circa 20 de kilometri pe teritoriul Ucrainei şi 1,5 km pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi reparaţia capitală a infrastructurii segmentului Berezino-Basarabeasca, demontat în 1999.

Proiectul are însă şi oponenţi. În special, directorul adjunct al portului Ismail, Yuri Vlasenko, se teme că, odată cu punerea în funcţie a tronsonului, "fluxurile de mărfuri se vor orienta spre Moldova, ceea ce va duce la distrugerea porturilor ucrainene de lângă Dunăre".

"În 2016, aproximativ 1,4 mil. tone de mărfuri au fost transportate prin portul Ismail în direcţia României, şi anume spre combinatul "ArcelorMittal Galaţi". Dacă această ramură feroviară va fi construită, atunci acest flux de mărfuri va merge pe calea ferată, prin care va fi livrat direct la combinatul din România. În plus, Moldova va putea atrage mărfuri suplimentare în portul Giurgiuleşti", a spus el.

După cum a informat anterior INFOTAG, Moldova insistă asupra reabilitării tronsonului feroviar Basarabeasca-Berezino încă din 2006. Acesta este important din punct de vedere al posibilităţii de conectare a celor două ţări prin ocolirea Transnistriei. Se presupunea că lucrările vor începe în vara anului 2016. Conducerea "Căii Ferate din Moldova" a spus atunci că segmentul de cale ferată pe teritoriul ţării poate fi reabilitat în decurs de 2-4 luni.