ACTUALITATE

Gheroghe Cavcaliuc vine cu recomandări pentru fluidizarea traficului din Chişinău. De ce nu le-a implementat el cât a fost la IGP?

post-img

După ce ministrul Afacerilor Interne Andrei Năstase a sugerat că poate că ziua de muncă ar trebui să înceapă la ora 7:00, întrucât la această oră nu sunt ambuteiaje pe străzile din municipiul Chişinău, fostul şef adjunct de la IGP, Gheorghe Cavcaliuc, a decis să vină cu câteva recomandări menite să fluidizeze traficul din Capitală.

Anticipând că ar putea fi întrebat de ce el nu a implementat recomandările pe care le oferă acum, Cavcaliuc spune că acestea au fost elaborate în cadrul unui studiu de jumătate de an, efectuat începând cu primăvara anului 2019, iar după asta „s-a schimbat guvernarea şi nimeni nu a intrat în esenţă”, fiind „concediaţi toţi oamenii profesionişti şi experimentaţi” din IGP.

Totuşi, Gheorghe Cavcaliuc vine cu următoarele recomandări şi argumentări:

„1) Interzicerea transportului de mare tonaj de a intra în capitală, între orele 07:00 -09:00 (atunci când cei din suburbii vin la serviciu, duc copiii la şcoală şi grădiniţă, sau vin pentru necesităţile sale în oraş) şi ieşirea din capitală între orele 16:00-19:00 (plecarea acasă a celor care locuiesc în suburbii).
De ce? Fiindcă dimensiunile unui camion mare înlocuieşte 3 maşini mici în circulaţie – instantaneu se măreşte numărul transportului mic, iar dacă acest tip de camion este implicat într-un accident rutier cât de minor, acest fapt provoacă pe loc blocaj şi ambuteiaj infernal, consecinţele căruia durează câteva ore, dar pentru o stradă din capitală în orele de vârf acest lucru este o problemă gravă.

2) Mărirea ciclului semafoarelor inteligente a culorii verzi la intrarea în oraş între orele 07:00 - 09:00 (atunci când cei din suburbii vin la serviciu, duc copiii la şcoală şi grădiniţă, sau vin pentru necesităţile sale în oraş) şi ieşirea din capitală între orele 16:00-19:00 (plecarea acasă a celor care locuiesc în suburbii).

Aceste soluţii sunt necesare atunci când în aceste direcţii se atestă un flux mai mare de transport. Această acţiune va permite circulaţia unui flux mai mare de transport în perioada dată, când majoritatea cetăţenilor vin la serviciu şi seara pleacă acasă. Conform analizei realizate prin intermediul camerelor video de la intrarea şi ieşirea din oraş, precum şi implicarea fizică a ofiţerilor de patrulare la fluidizarea traficului rutier şi înlocuind semaforul, acest lucru va permite fluidizarea acestor zone aproximativ cu 90% mai mult decât trec automobile la acest moment cu prezentul ciclu al culorii verzi a semaforului.

3) Iniţierea unui dialog cu agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în capitală, inclusiv companiile de distribuire a mărfurilor, dar şi cele în domeniul construcţiilor şi după o perioadă de adaptare acordată acestora, de instituit un orar obligatoriu, ca în ţările dezvoltate, iar distribuirea mărfurilor sau deservirea şantierelor de construcţii de către agenţii economici din capitală să fie efectuată între orele 20:00-22:00 şi 05.00 – 07.00, atunci când acea maşină care aduce marfa, parcată pe o stradă doar cu 2 benzi, să nu creeze incomoditate şi ambuteiaj de 20-50 de maşini în ora de vârf a zilei, când toţi se grăbesc pentru a realiza lucruri importante şi aşteaptă până respectiva maşină descarcă 2 lăzi de bere la o cafenea sau un bar (sunt încrezator că mulţi din cetăteni se ciocnesc zilnic cu această problemă).

4) Consultarea cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării şi modificarea obligatorie a programelor de studiu a elevilor claselor a 9-a, 10-a,11-a, 12-a şi cele universitare, urmând ca ele să înceapă după ora 11:00 toate. Acest lucru ar permite fluidizarea oraşului de o parte mare de maşini private, taxi, microbuze, troleibuze, autobuze, care circulă între orele 8:00-10:00 ca să ajungă toţi la aceeaşi oră la serviciu, liceu sau universitate.

Această soluţie ar permite ca, în primele ore ale dimineţii, prioritar să meargă la serviciu persoanele care încep programul de muncă la 08:00 - 09:00 şi duc la grădiniţă şi la şcoală copiii însoţiţi de părinţi.

Apoi în al doilea ciclu merg liceenii claselor menţionate mai sus şi studenţii tuturor instituţiilor superioare de învăţământ, profesorii, dar şi alţi angajaţi de suport ai acestor instituţii.

5) Schimbarea modului de circulaţie rutieră şi instituirea de noi modalităţi de circulaţie la intersecţiile unde sunt comise cele mai multe accidente rutiere, care în consecinţă creează ambuteiaje (am început implementarea acestor acţiuni la 4 locaţii din capitală, vezi foto).

6) Întreprinderea măsurilor concrete pentru atenţionarea, monitorizarea şi sancţionarea dură a şoferilor de microbuze, care staţionează neregulamentar şi creează haos în trafic şi situaţii de accident, care în consecinţă creează ambuteiaje.

7) Amplasarea în orele 07:00 - 10:00, 11:00 - 13:00 şi 16:00 - 19:00, la cele mai aglomerate şi cu risc sporit de accidente rutiere treceri de pietoni, intersecţii si cercuri giratorii a angajaţilor INP pentru fluidizarea traficului, a Bunicilor Grijulii şi a Carabinierilor pentru a responsabiliza pietonii şi ajuta copiii, bătrânii neputincioşi şi persoanele cu dizabilităţi - reglarea acestor procese va preveni foarte multe accidente rutiere cu implicarea celor menţionaţi mai sus si a pietonilor iresponsabili şi în consecinţă ambuteiajele (acest lucru se realiza frecvent în timpul când conduceam Poliţia Naţională).

Cavcaliuc spune că acestea sunt soluţii fără investiţii şi  sunt înregistrate în cancelaria IGP, INP şi a Primăriei Capitalei.

De menţionat că Gheorghe Cavcaliuc a ocupat în perioada  septembrie 2014 -  iunie 2019 funcţia de şef adjunct al Inspectoratului General al Poliţiei al Ministerului Afacerilor Interne.