ACTUALITATE

FOTO. SCHEMA de preluare a controlului asupra Avia Invest: „S-a intrat pe uşa din spate, se încearcă intimidarea Guvernului”

post-img

O comisie de monitorizare va efectua un audit asupra investiţiilor făcute până acum în Aeroportul Internaţional Chişinău, şi dacă acestea coincid cu condiţiile contractuale de concesionare a Aeroportului pe care şi le-a asumat Avia Invest. Despre aceasta a anunţat ministrul economiei Vadim Brînzan.

De altfel, ministrul a explicat schema prin care NR Investments Ltd a preluat controlul asupra Avia Invest, companiei care gestionează contractul de concesionare a Aeroportului.

Astfel, la 19 august 2019, NR Investments Ltd anunţa semnarea unui acord de preluare DIRECTĂ a celor 95% din Avia Invest, de la compania cipriotă Komaksavia Airport Invest LtD.

Această tranzacţie a fost blocată, atât de către Procuratura Generală, cât şi de Consiliul Suprem de Securitate, spune ministrul.

Drept urmare, ieri, 29 august 2019, NR Investments Ltd anunţa că a cumpărat în totalitate, compania cipriotă Komaksavia Airport Invest LtD, astfel, devenind proprietarul a 95% din Avia Invest, da şi beneficiarul final şi indirect al contractului de concesionare al Aeroportului.

„Compania NR Investment LTD a sărit peste capul nostru şi a intrat pe uşa din spate. Această tactică de declaraţii au un sigur scop: de a pune presiune şi de a vulnerabiliza poziţia Guvernul în potenţiale litigii.  Se încearcă intimidarea Guvernului”, spune ministrul.


Totuşi, Guvernul şi ministerul spun că nu cedează şi continuă să încerce să găsească soluţii pentru ca acest contract de concesionare să fie anulat.
În acest sens, o comisie de monitorizate va efectua de urgenţă un audit al investiţiilor realizate până acum la Aeroportul, în raport cu planul investiţional, asumat prin semnarea contractului de concesionare.
Conform contractului, Avia Invest trebuia să investească 244 milioane de euro, în trei etape:
Etapa 1:  41 milioane în decurs de 2 ani după semnarea contractului de concesiune: lucrări de extindere a terminalelor, parcare, pista de decolare etc.
Etapa 2: 115 milioane de euro, la 2 ani după atingerea unui flux de 2,6 milioane de pasageri anual. Această cifră a fost atinsă în decembrie 2017. Respectiv, până în ianuarie 2018, în aeroport trebuiau să fie investiţi alte 2,6 milioane de euro.
Etapa 3. 83 de milioane de euro, la atingerea unui flux de 3,2 milioane de pasageri anual ( această cifră încă nu a fost atinsă).
Astfel, comisia va investiga dacă investiţiile de la prima şi a doua etapă au fost investite.