ACTUALITATE

Expert: Un document semnat de Federaţia Rusă poate crea un precedent şi avea un impact negativ pentru Republica Moldova

post-img

Un document semnat de Federaţia Rusă cu privire la integrarea armatei autoproclamatei Osetia de Sud în Forţele Armate Ruse poate crea un precedent şi avea o influenţă asupra zonelor de conflict din spaţiul post-imperiu. În particular, în Republica Moldova şi Ucraina, peste noapte toate forţele paramilitare sau separatiste ar putea fi integrate în Forţele Armate ale Federaţiei Ruse. Opinia aparţine lui Rosian Vasiloi, expert în securitate naţională şi management de frontieră la IDIS “Viitorul”.

Pe 5 februarie 2018, Vladimir Putin a semnat decretul pentru integrarea armatei autoproclamatei Osetia de Sud în Forţele Armate Ruse, după ce a fost ratificat de Duma de Stat a Federaţiei Ruse la 24 ianuarie şi aprobat de Consiliul Federaţiei, se arată într-un material publicat pe moldova.org.

În articol se spune că acordul a fost semnat de prim-ministrul Dmitri Medvedev cu pretinşii lideri separatişti la 30 martie 2017, la Moscova. Prin acest document Federaţia Rusă creează un precedent, care poate avea influenţă asupra zonelor de conflict din spaţiul post-imperiu. În particular, în Republica Moldova şi Ucraina, peste noapte toate forţele paramilitare sau separatiste vor fi integrate în Forţele Armate ale Federaţiei Ruse.

IDIS “VIITORUL” a informat despre acesta posibilitate încă anul trecut, în studiul “Riscuri de securitate şi apărare în contextul reglementării transnistrene”. Experţii au constatat mai multe aspecte actuale şi în prezent, printre care: completarea cu personal este din două surse, ca şi pregătirea personalului, inclusiv şi în cadrul GOTR; o parte din efectivul combatant a trecut prin diferite conflicte regionale; Zona de Securitate este împânzită de “structuri militare sau paramilitare” separatiste, lucru ce contravine tuturor acordurilor în vigoare; acţiuni de sfidare a autorităţilor constituţionale, prin activităţi premeditate de încorporare în GOTR, ulterior acest contingent fiind folosit ca o rezervă de cadre pentru aşa-zisele structuri de forţă ale regiunii transnistrene.

Totodată, Federaţia Rusă şi regiunea separatistă şi-au unit forţele pe dimensiunea apărării, securităţii şi ordinii publice. Moscova „pompează” surse financiare în regiune, inclusiv în domeniul apărării, securităţii şi ordinii publice; pretinsele forţe armate ale regiunii au nivel înalt de pregătire şi dotate cu armament din arsenalele militare ale Armatei a 14-a; activităţile GOTR vin în contradicţie cu principalul document în domeniul reglementării conflictului – Acordul cu privire la principiile de reglementare paşnică a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, semnat de Republica Moldova şi Federaţia Rusă la 21 iulie 1992.

Articolul 4 prevede că “Unităţile Armatei a 14-a a Forţelor Armate ale Federaţiei Ruse, dislocate în Republica Moldova, vor respecta cu stricteţe neutralitatea. Cele două părţi în conflict îşi asumă obligaţia de a respecta neutralitatea şi de a se abţine de la orice acţiuni ilicite faţă de patrimoniul militar, faţă de militarii acestei armate şi membrii familiilor lor. Problemele privind statutul armatei, procedura şi termenele retragerii ei pe etape vor fi soluţionate în cadrul tratativelor dintre Federaţia Rusă şi Republica Moldova.”

Expertul mai face referire la susţinerea politică, economică, militară, informaţionala din partea Federaţiei Ruse pentru care regiunea transnistreană este o zonă de interese strategice. În regiune sunt trupe militare cu un nivel înalt de pregătire şi dotate cu armament din fostele arsenale ale Armatei a 14-a.

Rosian Vasiloi susţine că lipsa unei poziţii din partea Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene este un fapt îngrijorător. Georgia şi Ucraina au avut o reacţie la acest subiect.